Vyšší výdělky, nezávislost a radost z práce, ale také existenční riziko a nejistá budoucnost. Práce na volné noze má své příznivé i odvrácené stránky, přesto jsou tzv. freelancerů statisíce. Podle Okresní správy sociálního zabezpečení uvádělo na konci loňského roku živnost jako hlavní činnost téměř šest set tisíc lidí. Blesk.cz nabízí pár tipů, jak si práci na volné noze usnadnit.

Dejte o sobě vědět

Dávno neplatí, že dobré zboží se chválí samo. Když chcete být úspěšní, musíte o sobě dát vědět. Základem jsou firemní webové stránky. „Stále ještě existují podnikatelé, kteří vlastní web pokládají za zbytečný, zvláštně pokud mají dost zakázek i bez něj. Takový přístup je ale krátkozraký,“ vysvětluje Pavel Šenkapoun, autor knihy Webcopywriting pro samouky. „Aktuálně se sice ekonomice daří, ale doba konjunktury nepotrvá věčně a v horších časech mohou webovky sehrát důležitou roli v bitvě o klienty. A pokud chce podnikatel růst, je web naprostou nezbytností.“  

Nepodceňujte sociální sítě

K získání zakázek jsou důležité i sociální sítě, zejména ty profesní. Je přitom chybou se domnívat, že např. LinkedIn je pouze pro „bílé límečky“, naopak zde mohou angažmá získat i řemeslníci, řidiči apod. Spíše pro klasické řemeslníky jsou určeny katalogy firem a živnostníků, kam se lze za určitý poplatek zaregistrovat.

Zapojte se do komunity

Sdílení, zkušenosti a inspirace. A jako bonus občas i přímá poptávka. To jsou výhody členství v komunitách, z nichž například »Na volné noze«, dnes sdružuje téměř deset tisíc freelancerů a její aktivity sledují na sociálních sítích stovky tisíc zájemců. „Cennější než přímé poptávky je pro mě know how, které komunita pravidelně sdílí. Při přechodu na volnou nohu mi velmi pomohly články na blozíchvidea i školení, díky nimž jsem se vyhnul mnoha začátečnickým chybám,“ říká marketingový textař Roman Věžník.

Neprodávejte se pod cenou

Klasickou chybou těch, kteří se vrhnou na »volnou nohu« je to, že berou všechny zakázky a stlačují cenu na minimum. Prodávat své služby pod cenou je ale ekonomicky neprozíravé. Frustrující může být i práce pro ty, kteří nedoceňují její hodnotu. „Postupem času jsem se přestal bát odmítat klienty, kteří nechápali přínos a smysl mé práce, a soustředil se na ty, kteří alespoň rámcově vědí, co chtějí,“ uvádí Roman Věžník.

»Papírování« nechte specialistům  

Averze k papírování je věc, na které se většinou shodnou živnostníci napříč obory. Fakturace a účetnictví zdržují od vlastního podnikání řemeslníky stejně jako programátory. Vyplatí se proto angažovat účetní či si pořídit program nebo aplikaci. Například investice do fakturačního programu se rychle vrátí. Najmout účetního specialistu většinou stojí jen pár tisícovek měsíčně, ale živnostník díky tomu ušetří mnohonásobně vyšší částku.

Pronajměte své schopnosti

Mnoho živnostníků je sice excelentních ve svém oboru, nejsou ale silní ve sjednávání zakázek, hlavně pro velké klienty. Řešení může být nechat se na projekty najmout prostřednictvím specializované firmy. Touto cestou si dnes běžně zajišťují práci hlavně IT experti. „Typický dočasný projekt trvá od tří do šesti měsíců a velmi často je možné pracovat z domova. Zájem o IT odborníky je přitom takový, že žádný expert nemusí mít obavy, že by po skončení plynule nenavázal dalším projektem,“ vysvětluje Milan Čálek ze společnosti CoolPeople.