Zatímco dříve lidé podepisovali smlouvy bez přečtení, bez porozumění a bez konzultace, dnes tomu tak není. Prostudování podmínek věnuje alespoň hodinu svého času 40 % Čechů, v roce 2014 to bylo pouhých 27 %. A důvod, proč jsou lidé nyní více obezřetní?
Hlavně u nebankovních půjček bylo zvykem, že úvěrové smlouvy byly dlouhé a nesrozumitelné, což mnohé odrazovalo vůbec k jejich otevření, natož k přečtení. Dnes ale většina finančních společností podmínky upravila, zkrátila je a výrazně zjednodušila.
Pět minut k prostudování úvěrových podmínek nestačí
Z průzkumu jasně vyplývá, že nejzodpovědnější skupinou lidí je generace šedesátníků, 44 % respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že smlouvy pročítá i déle jak hodinu, zhruba 20 % dotázaných pak úvěrovým podmínkám věnuje klidně celý den. Na druhou stranu je tu stále třetina populace, která smlouvy o půjčkách studuje maximálně pět minut, což je čas, za který nezvládne podmínky projít ani odborník, natož laik.
Především úvěry typu rychlá půjčka pak mohou vést k mylné představě, že nic není potřeba číst. Rychle půjčím, rychle splatím, tak nač ztrácet čas. Opak je ale pravdou, právě u „snadných“ úvěrů je zapotřebí před finálním podpisem podmínkám věnovat dostatek času. S rychlou půjčkou je totiž možné se dostat k rychlým problémům.
Ti, kteří se nechtějí zaobírat čtením smluv, by měli o to větší pozornost věnovat samotnému výběru půjčky a úvěrovému poskytovateli. V opačném případě může být zadlužení jen prvním krokem k velké finanční tísni a k dluhové pasti, ze které je těžké cesty ven. Poté přichází na řadu vytloukání klínu klínem, konsolidace všech půjček a mnohdy i existenční problémy zakončené exekucí či osobním bankrotem.
Češi smlouvám více rozumí, přesto se neváhají o výhodnosti půjčky poradit
Zjednodušování smluv nevede jen k tomu, že klienti jsou více svolní k jejich přečtení, ale zároveň i k tomu, že podmínky jsou pro zájemce o půjčku více srozumitelné. Zatímco dnes už smlouvám porozumí 83 % Čechů, ještě před čtyřmi lety se s nimi popasovalo sotva 40 % populace.
I přestože jsou si lidé při čtení více jistí, řada z nich nenechává nic náhodě. Více jak 75 % klientů se proto raději s někým poradí, ať už s partnerem či partnerkou, s dalšími členy rodiny nebo se známými. Zhruba 22 % lidí pak své rozhodnutí konzultuje s odborníkem, a to s finančním poradcem či bankéřem.