Zodpovědnost za peníze na vašem internetovém účtu totiž neleží jen na bedrech banky. Pokud z nepozornosti nebo pohodlnosti zanedbáte zásady bezpečnosti, máte smůlu. „Ovládat svůj účet online je dnes samozřejmostí, a právě proto by lidé měli dávat větší pozor na to, co dělají na internetu,“ říká analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. Podle něj se sice každá instituce snaží mít co nejbezpečnější přihlášení, ale stejná dávka zodpovědnosti je i na klientech.

1. Nepoužívejte stejné heslo do mailu a internetového bankovnictví

Nikdy si nedávejte stejné heslo do všech služeb. Pokud vám někdo ukradne heslo do e-mailu, velmi pravděpodobně ho vyzkouší i do dalších služeb – od Facebooku po internetové bankovnictví. Pokud už internetový lupič heslo ukradne a vy používáte stejné pro více aplikací, nepomůže vám ani to, že jste ho vymysleli sebelepší.

2. Přihlašujte se ze svého počítače

Pokud se přihlašujete do svého internetového bankovnictví, používejte jen svůj počítač. Nikdy nevíte, jaké programy jsou na cizím počítači spuštěné. Existují programy, které zaznamenávají vše, co je napsané na klávesnici - tzv. key loggery. 

3. Své heslo nikomu nedávejte

Nejčastější cestou, jak se někdo snaží vylákat heslo, jsou e-maily, které se tváří jako od vaší finanční instituce. Žádná instituce v Česku nechce po svých klientech, aby jim poslali heslo. Pokud někdo něco takového žádá, jde o podvod. Takový e-mail ignorujte, a odesílatele dejte do spamlistu. Vyšší

verze takového podvodu jsou maily, které se dokonce tváří jako varování. Tvrdí, že se musíte do svého bankovnictví hned přihlásit, abyste zabránili nějakému problému. Odkaz v mailu vás ale zavede na stránky, které vaše heslo ukradnou. Pozor! Grafika takové podvodné stránky se tváří jako vaše skutečné internetové bankovnictví!

4. Zkontrolujte důležitou zkratku HTTPS

I kvůli podvodným stránkám, které se tváří jako skutečné bankovnictví, je důležité sledovat adresní řádek. Každá webová stránka může být zabezpečená. Poznáte to podle toho, že před www je ještě HTTPS. Pokud se vám něco nezdá, podívejte se, zda je stránka opravdu zabezpečená.

5. Pořiďte si antivirus

Počítač je citlivá věc. Je to brána k vašim dokumentům i financím. Antivirus je proto nezbytná nutnost. Vždy ho mějte nainstalovaný a aktualizovaný. Bez něj to je, jako byste nechali otevřené dveře do domu. Kdokoli může přijít a vzít si co chce.

6. Opatrně s veřejnou »wifinou«

Pokud máte svůj notebook a připojujete se k free wifi, neboli bezdrátovému připojení zdarma, buďte opatrní. Není až tak těžké, aby se někdo připojil na stejnou síť a sledoval, co dělají ostatní počítače a takzvaně je odposlouchával. Velmi lákavé je kontrolovat bankovnictví na mobilu – ideálně třeba v tramvaji, nebo ve vlaku, kde už také bývá veřejná wifi. Odolejte tomu. Je snadné se vám do zařízení nabourat a heslo ukrást. Zloději čekají na příležitost. Veřejnou wifi proto používejte maximálně ke čtení zpráv.

7. Sledujte pohyby na účtu přes SMS

Pokud máte tu možnost, nechte si posílat informační SMS o transakcích na vašem účtu. Mnohé instituce už tuto kontrolu zavedly třeba i pro drobné platby přes internet. Sice to trochu zdržuje, ale zato máte jistotu, že vám nikdo účet nevybílí. Pokud by se objevila podezřelá transakce, okamžitě zablokujte účet. Díky tomu vám peníze nikdo neukradne.

8. Zloděje zablokujte

Ukradl vám někdo tašku s doklady, kartou do bankomatu a peněženkou? První věcí, kterou uděláte, by měla být blokace vašeho účtu. Samozřejmostí pak je, že nikde (v peněžence, v diáři apod.) nemáte uvedený PIN k vašemu účtu.

9. Číslo pro blokaci mějte v telefonu

Mějte vždy v mobilu uložené číslo na blokační linku vaší finanční instituce. Jak pro platební karty, tak pro internetové bankovnictví. Ve chvílích, kdy se vám tam někdo nabourá, se každá sekunda hodí.

10. Hlaste podezření bance hned

Pokud máte pocit, že jste dostali podezřelý mail, který láká vaše heslo, okamžitě to hlaste vaší bance. Ta může varovat ostatní klienty, nebo pátrat po odesílateli takových mailů. Je to mravenčí práce, ale rozhodně je potřebná. Jednoduchý a rychlý mail, kdy původní podezřelé sdělení své instituci přepošlete, jí dá dobrý obrázek, kde je problém a jak ho řešit. Mnoha lidem ušetříte peníze i starosti.