Někdejší rejdařský gigant, Československá plavba labská (ČSPL), je na dně. Totální platební neschopnost společnosti a dluhy přes 1,3 miliardy korun, což je více než polovina z dvoumiliardového základního jmění, vyústily ve vyhlášení úpadku. Krach přišel v nejnevhodnější dobu. Firmě totiž hrozí zabavení 80 lodí, které se nacházejí v zahraničních vodách. Tím by se celá plavba na Labi zastavila! Krajský soud v Ústí nad Labem včera vyhlásil konkurs na majetek Československé plavby labské (ČSPL). Správcem konkursní podstaty jmenoval dosavadního předběžného správce Aleše Klaudyho. Podle něj je nejpravděpodobnějším scénářem vývoje podniku prodej jeho funkčních částí. Jde o přístav Loubí, loděnice Křešice a rejdařství. Prodej celého podniku je nereálný. "Jak velký bude mít konkurs společnosti na životní prostředí, to je v tuto chvíli velká neznámá. Do konkursního řízení nevidíme a nevíme, jak velký objem říční přepravy se přesune na naše přetížené silnice či na železnici. Jsem optimista a myslím si, že plavba bude fungovat dál, možná ale pod jednou či několika jinými firmami," sdělil včera Blesku ing Jiránek z ministerstva životního prostředí. Zabavení lodí ČSPL nebo jejich rozprodej do zahraničí by podle generálního ředitele ČSLP Jaroslava Vávry mohlo vymstít ČR po jejím vstupu do Evropské unie. "Dojde totiž k negativnímu ovlivnění vstupní kvóty lodního parku při vstupu do EU a nebezpečí omezení exportních možností u hromadných vývozů i těžkých a nadměrných kusů. Pokud by ČR následně žádala o rozšíření přepravní kapacity, bude muset zaplatit pokutu," sdělil našemu listu Vávra. Na potápějící se lodní firmu si již možná brousí zuby zahraniční společnost či společnosti. "S určitým tlakem zahraničních společností provozovat lodní dopravu, jsem se setkal již v zimě v Drážďanech," uvedl ing Jiránek. Jeho slova nevědomky potvrdil i ministr dopravy Jaromír Schling. Ten v úterý tvrdil, že po Labi nepluje jen Československá plavba labská, ale také rejdařství z Německa, Nizozemska a ze Slovenska... Plavba zahraničním věřitelům dluží zhruba 150 miliónů korun. Dalších 28 miliónů pak zaměstnancům. Ti jsou ve stávkové pohotovosti a odboráři dokonce pohrozili i zablokováním Labe až ke hranicím, pokud do 10. srpna nedojde ke snížení dluhu. Podle odborů by krach firmy mohl mít dopady na bilanci zahraničního obchodu, protože nadměrné náklady se jinak než po vodě nedají vyvážet.