Dva body do registru řidičů a zhruba dvoutisícová pokuta. To je ale to nejmenší, co můžete ztratit, pokud jezdíte v autě nepřipoutáni. To, že jízda bez pásů podstatně zvyšuje závažnost zranění při drtivé většině dopravních nehod, asi ví už každý. Přesto při poslední akci Kryštof v březnu policisté odhalili 1100 lidí (tedy každého desátého, kterému dokázali nějaký přestupek) při jízdě bez zapnutého bezpečnostního pásu. Podle průzkumu Besipu pokaždé používají při jízdě po dálnici pás jen tři čtvrtiny řidičů, v obci a mimo ni dokonce jen necelých šedesát procent. Na zadních sedadlech se poutá jen v průměru kolem dvaceti procent lidí, kteří tam usednou. Přitom čísla ze statistik ukazují obrovské riziko takového počínání. V Evropě Češi patří v tomto směru mezi nejméně disciplinované automobilisty. Výrazně horší jsou už jen Maďaři. Řidič by si měl dávat pozor i na cestující vzadu. Pokud totiž za něj usedne devadesátikilogramový chlap a v padesátce dojde k čelnímu nárazu, bude na něj zezadu působit skoro pět a půl tuny. Hmotnost člověka se totiž vinou přetížení může zvýšit až šedesátkrát.
* Řidiči nepřipoutaní umírají 14x častěji než připoutaní, v obci 12,8x * 42 % řidičů usmrcených v obci bylo nepřipoutaných * 51 % spolujezdců usmrcených v obci bylo nepřipoutaných * 71 % usmrcených osob na zadních sedadlech bylo nepřipoutaných * zadní pasažéři umírají 3,9x častěji než připoutaní, v obci 4,2x * Od loňského července, kdy začal platit bodový systém (tedy za 9 měsíců), je zaregistrováno cca 32 500 přestupků, kdy řidič nepoužil bezpečnostní pás. Průměrně na den je takových přestupků 119. Je to pátý nejčastější přestupek.
Jak se připoutat * Upravte si pás tak, aby jeho spodní část seděla nízko a pevně přes vaše boky. * Pás by měl být upevněn přes rameno a hruď, mimo krk. * Nikdy si neumísťujte pás za záda nebo pod paži - může vás to stát život! * Dejte pozor, abyste pod pásy neměli tvrdé a ostré předměty. Při kolizi by totiž mohly probodnout vaše tělo. * Bezpečnostní pásy jsou i pro těhotné ženy. Ramenní pás je veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho.
Bouračka na zkoušku Simulátor nárazu ÚAMK je ve své podstatě velmi jednoduchý. Tvoří jej tři a půl metru dlouhá nakloněná rovina, po které sjíždí dvousedadlový vozík o hmotnosti 300 kg. Vozík představuje kabinu osobního automobilu se dvěma sedadly za sebou. Sklon i délka dráhy vozíku jsou vypočteny tak, že jeho zastavení o dorazy simuluje náraz ve skutečném automobilu do pevné překážky rychlostí 30 km/h.
Připoutejte i psa Až dva tisíce korun pokutu můžete dostat, pokud budete vozit psa či jiné zvíře nezabezpečené. Tedy tak, že policista shledá, že by mohlo ohrozit řidiče či přepravované osoby. Jak se to má dělat, není přesně stanoveno. Nicméně určitě vhodné jsou speciální postroje, které se jednoduše připnou na bezpečnostní pás. Jejich cena začíná na třech stovkách.
Výrobci aut bojují: Upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy se už standardně objevují v řadě nových modelů automobilek. Některé používají jen grafi cké upozornění na palubní desce u řidiče, jiné automobilky už systém doplnily i o akustický signál. "Novým trendem je, aby patřičným čidlem byla osazena všechna sedadla v autě a aby se hlasitost signálu s přibývajícím časem zvyšovala. Tak se chce docílit, aby cestující psychický nátlak, který je na něj vyvíjen, nakonec nevydržel a on se připoutal," říká Petr Dvořák z českého zastoupení MercedesBenz.