Zcela bezúdržbová baterie neexistuje. Na tom se zhodují odborníci i  výrobci akumulátorů. Vyvrací tím jeden z mýtů, který mezi motoristy koluje. Každá baterie totiž vyžaduje aspoň základní péči. V případě bezúdržbových se sice počítá s tak malou spotřebou vody, že ji nebudete muset za celou životnost doplňovat, ale to ještě neznamená nechat akumulátor ležet bez povšimnutí. Jako by motoristé zapomínali na doby, kdy museli každé dva týdny dobíjet a co dva měsíce dolévat destilovanou vodu. Staré baterie už pod padesát procent kapacity nenastartovaly a tím se zachránily. Jenže moderní akumulátory mají vysoké startovací proudy až do poslední chvíle.

víte, že...

* Startovat máte maximálně po dobu 8 sekund? Pokud mezitím motor nenaskočí, vyčkejte minutu.

* Vždy se nejprve připojuje kladný pól a až poté záporný? Je to kvůli jiskření, které takto nevzniká.

* Při nabíjení akumulátoru vznikají třaskavé plyny? Proto se ihned po nabití nedoporučuje akumulátor přenášet. Stačí statická elektřina a přijde výbuch.

Jak prodloužit životnost akumulátoru

1. Dobíjejte

Nejezděte krátké trasy, aniž byste dobíjeli! Pro životnost akumulátoru je rozhodující, jak dlouho zůstane vybitý. Dá se oživit i akumulátor vybitý na 1,2 voltu. Ale pokud tak zůstane tři dny, už ho člověk nezachrání. Nejlevnější automatické nabíječky stojí 500 Kč. I nejlacinější musejí mít značku CE, která odkazuje na elektrickou bezpečnost. Nic ale nevypovídá o tom, jak efektivně dokážou nabíjet. Trochu napovědět může cena, protože kvalitní startují zhruba na 1300 Kč.

2. Doplňujte kapalinu

V bateriích je 37procentní roztok kyseliny sírové a vody. U starších typů asfaltových baterií se musela hladina kontrolovat jednou za měsíc. V současnosti platí, že pokud rychle ubývá, ukazuje to na závadu v dobíjení. Přesto se voda odpařuje a je třeba ji jednou za čas doplnit podle potřeby – doplněním i kyseliny by se změnila koncentrace, proto se dolévá jen destilovaná voda. Desky totiž nikdy nesmí být zcela na suchu.

3. Rozmýšlejte už při koupi

Větší kapacita akumulátoru nevadí. Platí zlaté pravidlo: pokud je prostor pro silnější baterii, udělejte to. Moderní gelová baterie nevadí ani ve starším vozidle, pokud má auto v pořádku nabíjecí soustavu.

4. Kontrolujte kontakty

Obvyklou součástí periodických servisních prohlídek bývá i kontrola svorek na akumulátoru. Dřívější olovené svorky se používaly v dobách, kdy se musel akumulátor často vyjímat a nabíjet doma. Časem se ale omačkaly pólové vývody a vznikala mikromezera. Kromě nedostatečného přenosu proudu tak rostlo i riziko exploze. Dnes se používají svorky ocelové nebo mosazné. I ty je ovšem třeba čistit a ošetřovat proti oxidaci speciálním tukem na póly. Pokud použijete obyčejnou vazelínu, zhoršíte tím vodivost. Zkontrolujte přitom stav kabelů. Každé nalomení dramaticky mění odpor. 

5. Skladujte v suchu a optimální teplotě

Pokud v zimě vůbec nejezdíte a nejste schopni připojit akumulátor na dobíjecí stanici, odpojte ho a doneste domů. Jenže musí být v suchu, protože ve vlhku vznikají plazivé proudy a rychleji se vybíjí. Stejně tak vadí i pokojová teplota 18-22 °C, při níž se rychle odpařuje voda. Každých deset stupňů znamená zdvojnásobení ztrát! Doporučuje se tedy umístění akumulátoru do sklepa, kde je konstantních aspoň 5 až 10 stupňů. Pozor, nesmí tam ale mrznout! Mimochodem baterie zmrzlá pod minus pět stupňů už není schopna přijímat proud. Musí se pak přenést do tepla.

 

Fotogalerie
6 fotografií