Náročná elektrovýbava moderního vozidla a výkonnější baterie zároveň vyžadují sofistikovanější přístup. Máte-li v autě „bezúdržbovou“ baterii, není nutné a často ani možné kontrolovat hladinu elektrolytu. To ale neznamená, že na ni máte rovnou zapomenout. Stejně jako dodržujete servisní intervaly výměny oleje, je nutné se také jednou za čas postarat o baterii. Dokonalé nabití obnoví kapacitu a výrazně prodlužuje její životnost. Dobrá nabíječka by tak dnes měla patřit do povinné výbavy každého řidiče.
KDO NABIJE, TEN JEDE
Říkáte si: Nikdy jsem nedobíjel, tak proč bych měl začínat? Na rady o dobíjení si samozřejmě vzpomene každý, až když je pozdě. Ze statistik německé asistenční služby vyplývá, že 33 % výjezdů je k automobilu s akumulátorem ve špatné kondici. Pokud vás baterie ještě nenechala ve štychu, jedině dobře! Ale pokud budete akumulátor řádně dobíjet, snížíte riziko nenastartování na minimum, a navíc prodloužíte jeho životnost na dvojnásobek.
Většina motoristů má za to, že teplo je pro baterie lepší než zima. Ale není tomu tak! Teplo podstatně ovlivňuje životnost baterie: s vyšší teplotou se totiž zvyšuje samovybíjení. Než vyrazíte autem na letní dovolenou, nezapomeňte na to!
Pomůže jen správná údržba
Pojem „bezúdržbová“ je pro olověnou baterii velmi zavádějící. Každá baterie vyžaduje čas od času správnou péči v podobě dobíjení či přímo rekondice. K tomuto účelu je nutné zvolit vhodný typ přístroje, který bude splňovat několik zásadních požadavků:
Bezpečnost - Přístroj by měl mít ochranu proti přepólování a zkratu. Takové nabíječky pak lze beze strachu připojit přímo k akumulátoru, aniž byste ho museli odpojit od systému vozu.
Nabíjecí režim v sobě spojuje dvě základní podmínky. Je to rychlost nabíjení a zároveň šetrnost vůči nabíjené baterii. V současnosti jsou nejprodávanější takzvané „chytré nabíječky“ opatřené mikroprocesorem.
Doplňkové funkce - Kvalitní dobití je samozřejmě základ, avšak existují i další možnosti. Třeba udržovací reži. S minimálním požadavkem energie si nabíječka baterii pravidelně kontroluje a v případě potřeby dobije do 100 % kapacity.
Akumulátor potřebuje údržbu celoročně
STAGNACE – delším nepoužíváním vozidla či jeho používáním na krátké vzdálenosti se stupeň nabití velmi rapidně snižuje.
STRATIFIKACE – jinak nazývaná též „vrstvení elektrolytu“ je poměrně komplikovaný proces, jehož popsání by vydalo na celý článek. Je to tak trochu daň za „bezúdržbovost“ baterie. Dokonce i běžným a zdravým provozem vozidla se u dna každého ze šesti článků vaší baterie usazuje hustší elektrolyt, řidší část (v extrémních případech téměř čistá voda) pak zůstává u hladiny. Pokud se nabíječkou tento stav pravidelně neřeší, nastává rychlá koroze desek.
SULFATACE – je procesem zrychleného stárnutí olověné baterie. V důsledku nedobíjení může k silné sulfataci dojít již v prvním měsíci používání!