Možná to mnohé překvapí, ale zimní měsíce jsou pro zájemce o ojetý automobil nejpříhodnější dobou k nákupu. Potvrzuje to i šéfredaktor serveru www.veciautomobilove.cz Dalibor Žák: „Nízké zimní teploty dokáží odhalit spoustu možných problémů u ojetého vozu, na které by se v letních měsících jen těžko přišlo. Auto v dobrém technickém stavu totiž bez problémů nastartuje i v mrazech, funguje mu dobře převodovka, veškerá elektronika a ventilace“. Podle Tomáše Svobody z Auto ESA je však i v zimních měsících nutná určitá obezřetnost: „Je potřeba zaměřit se také na věci, které zima dokáže naopak zamaskovat“, a rovnou vysvětluje, čeho se má zvýšená kontrola týkat: „Jde například o funkce chladícího systému a klimatizace, které se v zimě prověřují hůře“. Podle Tomáše Svobody z lze navíc v zimních měsících ušetřit i na pořizovací ceně vozu: „Obecně jsou ceny ojetin v zimním období nižší až o 10%, což například u vozu za 200 tisíc korun činí nezanedbatelných 20 tisíc korun“, vysvětluje.

Autor: AUTOCENTRUM ESA

Rady odborníků na zimní nákup ojetého vozu:

Zkontrolujte funkčnost chlazení motoru a klimatizace

Při testovací jízdě zakryjte kusem kartonu chladič a rozjeďte se. Motor se bude postupně ohřívat, a jakmile dosáhne své provozní teploty, měl by ihned sepnout větrák chladiče, protože ho nechladí nápor studeného vzduchu. Ihned ale zastavte a sejměte kryt chladiče, ať nepoškodíte motor. Horší je to s kontrolou klimatizace. Po testovací jízdě, kdy je motor ohřátý, proto nechte důkladně prohřát interiér (při tom můžete zkontrolovat, jestli všechny výdechy ventilace dobře fungují). Zastavte, nastavte co nejnižší teplotu a zapněte klimatizaci ručně. Kompresor by měl slyšitelně sepnout a začít foukat typický studený vzduch.

Autor: AUTOCENTRUM ESA

Kontrola karoserie, podvozku a spodku vozu

Nebojte se umazat! Pokud prodávající nedisponuje zvedákem nebo šachtou pro kontrolu spodku vozu (což většinou soukromí prodejci nemají), lehněte si pod auto. Oblečte si proto nějaké „horší“ oblečení, případně podložku, na kterou si lehnete. Prohlédněte důkladně zavěšení, brzdy, výfuk a podobně. Pokud je spodek vozu zanešený sněhem, nechte ho očistit a nic nevynechejte. Nechejte majitele auto pořádně očistit od sněhu a ledu. Jen tak můžete důkladně prohlédnout karoserii a najít případně jiné odstíny lakování či stopy po poškození.

Autor: AUTOCENTRUM ESA

Funkce motoru a startování

Trvejte na tom, aby prodávající auto před vaším příjezdem nestartoval. Zkuste prověřit, jestli je auto odstavené a studené, protože jen tak poznáte, jestli dobře startuje. Pokud vám prodávající dává ke kontrole ohřáté auto, pravděpodobně se snažil něco zamaskovat. Nejvíce zima trápí naftové motory. Počkejte, až zhasne kontrolka žhavení a zkuste nastartovat. Někdy je potřeba třeba druhý pokus, ale vždy zkuste po žhavení startovat hned, nežhavte několikrát za sebou.

Autor: AUTOCENTRUM ESA

Elektronika vozu

V mrazech rovněž vyzkoušejte centrální zamykání, otevírání oken a další věci, které řídí elektronika a které se mohou i mechanicky zaseknout. Právě zámky, stahování oken či elektrické otevírání kufru může v nízkých teplotách zatuhnout a přestat fungovat. Vyzkoušejte také vyhřívání sedadel a elektrické vyhřívání oken a zrcátek.

Autor: AUTOCENTRUM ESA

Zkušební jízda

Naprosto klíčová je důkladná a delší zkušební jízda. Sledujte, co dělá teplota motoru, jak funguje řazení, a vyzkoušejte všechny klíčové funkce auta. Také zkuste funkci ABS a pohonu všech kol, v zimě určitě nebude problém najít bezpečný kluzké silnice.

Autor: AUTOCENTRUM ESA

Obecně pro nákup ojetého vozu platí, že pokud auto i v teplotách hluboko pod nulou dobře nastartuje, dobře řadí, příjemně se řídí a všechna elektronika mu funguje, pravděpodobně se jedná o kvalitní ojetinu. Nezapomeňte proto na důkladnou prohlídku a využijte zimu ve svůj prospěch.