Jak odzimovat auto

Důkladná očista

Nejhorší, co můžeme přes zimu udělat, je nechat auto napospas soli a nečistotám. Tato agresivní směs nesmírně škodí laku a částem vozu, které jsou našim očím skryté, jako jsou části pod blatníky, spodek vozu a mezidveřní prostory. Nedoporučuje se časté mytí vozů v kartáčové myčce. Plastové kartáče totiž choulostivému laku vadí v zimním období ještě více, než když je teplo. Na vině jsou opět nečistoty, které lak ve spojení s kartáči neúprosně ničí tím, že jej poškrábou.

Ošetření interiéru

Automobily jsou v létě vystavovány vysokým teplotám a slunečnímu záření a v zimě mrazům. Existují speciální přípravky, které chrání plasty před poškozením, zamezují usazování prachu. Pokud se vám nechce věnovat půl víkendu na čistění auta, vždy můžete vzít svůj vůz do specializovaného servisu, kde všechny tyto úkony provedou za vás. Budete ale muset počítat s částkou od 500 korun až do několika tisícovek v závislosti na tom, jak moc do hloubky chcete svůj vůz nechat pročistit.

Kontrola povinné výbavy

Přechod zimy a jara je také vhodným obdobím ke kontrole povinné výbavy vozidla, mezi kterou patří i autolékárnička. V ní nesmí chybět – 4 obvazy, trojcípý šátek, elastické a škrticí obinadlo, náplasti s polštářkem i bez, resuscitační rouška, pryžové rukavice, rouška PVC, nůžky a zavírací špendlík (v antikorozní úpravě) a leták o postupu při zvládání silniční nehody. Nově budou od roku 2011 povinné i reflexní vesty.

Na servisní prohlídku

Většina dnešních servisů nabízí sezonní prohlídky za přijatelné ceny a vůz je zde přenechán v rukou odborníků. Po zimě je zapotřebí zkontrolovat tloušťku brzdového obložení, těsnost brzdového vedení a opotřebení brzdových bubnů nebo kotoučů. Na škodu také není kontrola motorového prostoru, chladicí soustavy, akumulátoru, tlumičů, osvětlení, stěračů a ostřikovačů skel a světel, ale i třeba promazání závěsů a zámků dveří.

S přezutím nespěchejte

I přesto, že venku už zima nevládne, s přezouváním není kam spěchat. Z důvodu bezpečnosti obecně platí, že přezouvat na letní pneumatiky je lepší později než příliš brzo. Jarní námrazy a zmrzlý déšť nejsou nikdy příjemným překvapením. Podle vyhlášky by měla být hloubka vzorku letní pneumatiky minimálně 1,6 mm a zimní 4 mm.

Jak odzimovat motorku

Zkontrolujte náplně

Kvalitní motorový olej je zárukou dobré funkčnosti motoru. Zkontrolujeme jeho stav (měrka, okénko), případně doplníme. Pokud se již blížíme k intervalu výměny oleje, doporučuje se po zimním spánku náplň vyměnit společně s olejovým filtrem. Zkontrolujeme stav chladicí kapaliny a těsnost hadic. U vzduchem chlazených motorů prohlédneme čistotu žebrování válců, případně čistotu lamel olejového chladiče.

Změřte pneumatiky

Na pneumatikách rozhodně nešetřete! Zkontrolujte stav dezénu, min. hloubka vzorku 1,6 mm je daná zákonem, ale to je už opravdu na hraně. Podle údajů výrobce motocyklu dofoukejte tlak v pneumatikách.

Jak ji připravit na jarní silnice a co všechno je nutné po zimě zkontrolovat?
Autor: archiv Jaroslava Vavery

Pozor na brzdy

Zkontrolujeme stav brzdových destiček, brzdového obložení. U kapalinových brzd je nutné překontrolovat stav hladiny brzdové kapaliny (pravidelná výměna po dvou letech!) a těsnost hadic. U mechanických brzd provedeme kontrolu chodu lanek a táhel, případně seřídíme a promažeme doporučeným přípravkem.

Elektrická soustava

Pokud jste v zimě zanedbali údržbu akumulátoru, můžete očekávat problémy. Před jeho zapojením je třeba provést kontrolu hladiny elektrolytu (neprovádí se u gelových akumulátorů) a následuje jeho nabití – postupujeme dle pokynů výrobce! Kontrola zapalovacích svíček a kabelů přichází v úvahu v momentě, kdy se blížíme k hranici jejich životnosti, nebo v případě několika neúspěšných startů.

Světla a povinná výbava

Před výjezdem nezapomeňte zkontrolovat funkčnost základního osvětlení. Také povinná výbava by neměla chybět! Patří do ní lékárnička (motocyklová), žárovky a pojistky (od každého typu použitého na motocyklu jeden kus) a případně nářadí dodávané výrobcem.