Každý řidič by si měl ještě před jízdou uvědomit, že na sněhu se auto chová úplně jinak než na suché silnici. Brzdná dráha se prodlužuje a auto jde při neopatrném manévrování snadno do smyku.

Než vyrazíte v zimě na silnici

- Před jízdou odstraňte sníh ze všech ploch vozidla, ze střechy by mohl sklouznout při brzdění na sklo. Jakýkoli sníh na karoserii navíc zhoršuje aerodynamiku a zvyšuje spotřebu.

- Antireflexní skla u zpětných zrcátek nečistěte kovovou škrabkou!

- Očistěte i registrační značku. Chybějící zakrytá nebo nečitelná značka znamená roční zákaz řízení a pokutu až 10 tisíc korun.

- Nezahřívejte motor před jízdou, je to zbytečné plýtvání pohonnými hmotami, zahříváte jen motor, nikoliv převodovku (v Německu a alpských zemích už se za to platí pokuta). Motoru to navíc nedělá dobře.

- Před nasednutím si důkladně oklepejte od sněhu oděv i obuv, jinak vnesete do interiéru vlhkost, která kondenzuje a může orosit sklo.

- Při delším stání olej ztuhne, proto motor zpočátku příliš nezatěžujte, prochladlý není dostatečně promazáván.

- Startujte bez zapnutých spotřebičů. Po spuštění motoru počkejte asi 10 sekund a  pomalu vyjeďte, zapněte topení  nebo větrání a pootevřete okna, abyste zabránili zamlžování skel.

- Diesel startujte až po zhasnutí kontrolky žhavení, což by nemělo trvat déle než pět sekund. V mrazu to ale může trvat déle! A tahle prodleva ještě nemusí znamenat vadné svíčky.

Správná zimní technika jízdy

- Motor zahřejte na provozní teplotu, v třeskutém mrazu toho dosáhnete většinou až po 10, 15 kilometrech, záleží na autě. Studený motor se nesmí vytáčet! Stačí, když budete řadit na vyšší stupeň v rozmezí 2000 – 2500 otáček.

- Na sněhu se určitě lépe rozjedete na druhý převodový stupeň, kola se totiž tolik neprotáčejí. Rozhodně se tak ale nerozjíždějte pokaždé, po každém zastavení, protože se tak opotřebovává spojka.

- S ABS se na umrzlé nebo zasněžené silnici brzdné dráhy nezkracují! Tento systém pouze zajistí, že se kola nezablokují a auto bude stále ovladatelné. Dávejte si na zabrzdění proto dostatečnou rezervu! Na namrzlé silnici je brzdná dráha dvojnásobná oproti normálním povětrnostním podmínkám!

- Po zaparkování a očekávaném delším stání nezatahujte ruční brzdu (v mrazech může přimrznout nejen obložení ke kotouči, ale i třmen brzdy nebo bowden). Raději zařaďte jedničku nebo zpátečku, ve svahu natočte kola k chodníku.

- Při jízdě z kopce brzděte motorem, brzdy používejte jen na dobrzdění.

- V mlze a viditelnosti nižší než 50 metrů je třeba zapnout  mlhovky a zpomalit. Po vyjasnění je nezapomeňte vypnout.

- Při jízdě do kopce musíme udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit dvojku nebo jedničku již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.

- Při jízdě z kopce kdy se auto bez kontroly sune dolů je nutné udržet co nejpomalejší pohyb a najít co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypany a neuklouzaný okraj). Přibrzďujte jen mírně a pomalu podřazujte! Velkou roli hrají kvalitní zimní pneumatiky. Hodí se řetězy nebo i textilní návleky, musíte je však navléci už před jízdou, v kopci  už je pozdě!

Krizové situace

- V zimě vždy dělejte jen jeden úkon a to i v kritické situaci: buď se pokuste vyhnout nebo zkuste zpomalit.

- Když se dostanete do krizové situace, nezmatkujte, vyvarujte se trhavých pohybů volantem, s pedálem brzy i plynu zacházejte velmi obezřetně!

- Vyvarujte se brzdění v zatáčce (aby kola nemusela přenášet další síly) brzdí se zásadně před zatáčkou!

- Když auto s pohonem předních kol nezvládne příkrý sráz, trik je zkusit zpátečku, protože poháněná kola jsou pak více zatížena.

- Na většinu problémových situací na kluzkém podkladu reagujte vyšlápnutím spojového pedálu a sundáním nohy z plynu. Pak teprve situaci řešte!

Dva druhy smyků

416187:gallery:true:true

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol (vyšlápněte spojku, pevně držte volant ve směru jízdy a doufejte, že se kola chytí původní stopy).

Přetáčivý smyk hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu dejte ihned „kontra“, případně uberte plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Někteří řidiči v této fázi doporučují mírné přidání plynu, to ale vyžaduje jezdecký jemnocit, takže spíše nedoporučujeme.

Když auto dostane hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí. Přitom je však nutné mít vyšlápnutou spojku.

Zlaté pravidlo: Dobrý řidič není ten, kterému se občas podaří smyk vyrovnat (jednou se mu to nepodaří a je malér), ale ten, který ho nedostane…