Dostat třicet tisíc za to, že se zbavíte staré ojetiny, to zní lákavě. Vypadá to, že na tom neprodělá ani stát, ani vy a v žádném případě automobilky. Ale má to i nějaké mouchy? Blesk odpoví na deset nejčastějších otázek:

1. Kolik bude šrotovné?
Půjde o 30 nebo 60 000 Kč. Třicet tisíc bude patřit těm, kteří si pořídí nové auto s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500 000 korun. Zvýhodněni budou ti, kdo si koupí auto s alternativním pohonem – ti dostanou 60 000 Kč a limit pořizovací ceny je pak 700 000 Kč.

2. Kdo má na šrotovné nárok?
Majitel soukromého vozu staršího deseti let, který tento vůz odvezl k sešrotování a pak si koupil nové auto s cenou do 500 000 Kč (u aut s hybridním motorem, elektromobilů nebo aut na stlačený zemní plyn do 700 000 Kč). Nové auto musí splnit i emisní normu 160 g CO2 na kilometr. Šrotovné dostanete i na ojetinu, nesmí však být starší jednoho roku a nemá mít najeto víc než 6000 km.

Ten, kdo bude uplatňovat nárok na příspěvek, musel být majitelem sešrotovaného auta nejméně dva roky.

3. Kdo a kdy šrotovné vyplatí?

Zatím to vypadá, že to bude Státní fond životního prostředí při nákupu nového vozu – tedy po předložení kupní smlouvy a dokladu o sešrotování auta. Pak by vám tak během 2 měsíců měly peníze přijít na účet. Není přitom podmínkou, že by sešrotování a nákup musely těsně navazovat – na uplatnění nároku bude stanovena lhůta.

4. Na kolik lidí se dostane?

Po českých silnicích jezdí asi dva a půl milionu aut, které jsou víc než deset let staré. Věkový průměr vozů je čtrnáct let. Pokud platí, že na šrotovné stát vyčlení 2,5 miliardy korun, mělo by příspěvek dostat asi 83 000 lidí.

5. Jsou nějaké podmínky kde a jak nechat auto sešrotovat?
Můžete využít jakékoli z 498 akreditovaných vrakovišť. Pokud přivezete kompletní vůz, pak jeho likvidace bude zadarmo. Dostanete doklad o jejím provedení a s tím pak půjdete odhlásit auto z registru a vyrazíte do autosalonu pro nové. Poplatek za ekologickou likvidaci (tedy sešrotování) může chtít vrakoviště jen v případě, že přivezete nekompletní vůz bez motoru, převodovky, kol či dveří. Vrakoviště totiž žijí z prodeje náhradních dílů a kovů...

6. Lze šrotovné »sečíst«, pokud se nechá zlikvidovat najednou víc starých aut?
Nejde. Ani ho nelze kombinovat s odečtem DPH pro podnikatele.

7. Mají automobilky či prodejci povinnost přidat nějakou částku ke státnímu příspěvku?
Zatím se uvažovalo o tom, že by příspěvek prodejce byl 15 000 Kč, ale vše ukáže praxe.

8. Lze šrotovné uplatnit zpětně, pokud si auto někdo pořídil právě teď?
To nepůjde – bude platit až pro kupní smlouvy s datem, kdy vyjde zákon v platnost.

9. Lze si vybrat šrotovné, pokud zlikviduji starý vůz, ale nekoupím si nový?
Nikoli, jde o příspěvek právě na nákup nového.

10. Lze si koupit se šrotovným i auto na leasing?
Ano, není určeno, že by to mělo být za hotové.

Výhody a nevýhody šrotovného
Ačkoli to vypadá, že pro peněženku případného kupce je to jednoznačně výhodné, hlasy pro i proti šrotovnému jsou velmi hlasité.


Výhody:
+ průměrný věk aut na českých silnicích je 14 let, díky tomu omládnou
+ nová auta jsou bezpečnější, úspornější a mají nižší emise
+ státu by se investice měla vrátit v podobě DPH z ceny vozů
+ podpoří se nejen automobilky, ale i spousta firem, které na ně navazují

Nevýhody:
- uspíšení nákupu nových aut znamená, že nejbližších pár let stát o DPH z nich přijde
- kvůli šrotovnému se mnozí zadluží nebo vyčerpají rodinné rezervy – finanční prostředky budou chybět, omezí se investice do bydlení, dovolených, ale i kultury
- akce nemá dlouhodobější vliv na zaměstnanost –nevznikají trvalá místa
- sníží se poptávka po ojetinách, klesnou ceny aut zánovních aut, jejich majitelé při prodejích prodělají
- vrakoviště budou zavalena a ceny náhradních dílů ztratí na hodnotě


Tip Blesku: Tahle auta půjdou na dračku!
Vzhledem k tomu, že výše šrotovného není nijak omračující, využijí ji Češi zřejmě hlavně k nákupu aut v kategorii do 200 a 300 tisíc korun. Mohou to být například tyto modely:

Auta do 200 tisíc

Chevrolet Spark, Renault Thalia, Kia Picanto, Fiat Panda, Lada Kalina, Renault Twingo, Hyundai Getz, Chevrolet Aveo, Renault Clio, Hyundai i10, Citroën C1, Dacia Sandero

Auta do 300 000 Kč
Dacia Sandero, Kia c´eed, Soul, Rio, Lada Kalina, Fiat Grande punto, Linea, Punto, 500, Ford Fiesta, Fusion, Ka, Peugeot 107, 206+, 207 a 207 SW
Citroën C 3, C 4, Škoda Fabia, Fabia combi, Roomster, Octavia tour, Renault Clio Grandtour, Grand modus, Seat Ibiza, Leon, Opel Agila, Corsa, Meriva
Lancia Ypsilon, Hyundai i20 Accent, i30 a i 30 CW, Mazda 2, Subaru Justy, Toyota Aygo, Yaris, Mitsubishi Colt, Nissan Micra