Tam je na pronajatou nákladní loď ve švédském přístavu Malmö musela umístit japonská automobilka Toyota. Je to symbolické, některé značky už se totiž potápějí.

289894:gallery:true:true

Šrotovné, jemuž včera EU určila jasná pravidla, přesvědčilo některé lidi v západních zemích, aby si auto přece jen koupili. Je jich ale málo, většina nechce v dobách krize utrácet. Nejhůř je na tom Island, kde se proti loňsku prodala jen desetina aut. V celé Evropě si lidé v lednu koupili o téměř 30 procent méně aut než před rokem. Na ocet tak zůstalo 1,2 milionu neprodaných aut. A situace se zhoršuje. Letos i přes všechna úsporná opatření z výrobních linek sjede asi 94 milionů vozů, prodá se jich však polovina.

289893:gallery:true:true

"Propad postihl každý trh v EU a všichni hlavní výrobci jsou těžce zasaženi," prohlásila Evropská komise. Jako první se v Evropě začaly potápět dcery General Motors. Švédský Saab požádal o ochranu před věřiteli, německý Opel prý může udržet nad vodou 94 miliard korun. Poptávka po obou značkách klesla na polovinu. Úplně nehůř se však v Evropě prodávají vozy Land Rover. Které značky také pokles poptávky potápí?

Kam až se v Evropě propadly?

Dacia
Prodeje leden 2008: 15 162
Prodeje leden 2009: 10 165
Pokles: 33,0%

Mercedes
Prodeje leden 2008: 60 643
Prodeje leden 20 09: 40 455
Pokles: 33,3%

Renault
Prodeje leden 2008: 93 823
Prodeje leden 2009: 61 873
Pokles: 34,1%

Škoda
Prodeje leden 2008: 39 299
Prodeje leden 2009: 25 177
Pokles: 35,9%

Volvo
Prodeje leden 2008: 21 616
Prodeje leden 2009: 13 709
Pokles: 36,6%

Mitsubishi
Prodeje leden 20 08: 11 633
Prodeje leden 2009: 6776
Pokles: 41,8%

Mini Cooper
Prodeje leden 2008: 12 438
Prodeje leden 2009: 6532
Pokles: 47,5%

Lexus
Prodeje leden 2008: 2844
Prodeje leden 2009: 1437
Pokles: 49,5%

Chrysler
Prodeje leden 2008: 8892
Prodeje leden 2009: 4161
Pokles: 53,2%

Saab
Prodeje leden 2008: 5753
Prodeje leden 2009: 2583
Pokles: 55,1%

Land Rover
Prodeje leden 2008: 8794
Prodeje leden 2009: 3321
Pokles: 62,2%

Bude dostatek náhradních dílů?

Co když některá z automobilek zkrachuje? Budou pak na tuto značku dál náhradní díly? "V Česku platí zákonná povinnost zajišťovat servis a náhradní díly po dobu pěti let od ukončení výroby," ujišťuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Kupní smlouvu uzavírá zákazník s prodejcem a ten za to ručí. I kdyby však lhůta uplynula, bude zřejmě dílů dost. „Bude-li poptávka, bude i nabídka. Výrobců náhradních dílů je tolik, že určitě nebude ohroženo zásobování servisů,“ řekl Tunkl.

289892:gallery:true:true