Tam je na pronajatou nákladní loď ve švédském přístavu Malmö musela umístit japonská automobilka Toyota. Je to symbolické, některé značky už se totiž potápějí.
Šrotovné, jemuž včera EU určila jasná pravidla, přesvědčilo některé lidi v západních zemích, aby si auto přece jen koupili. Je jich ale málo, většina nechce v dobách krize utrácet. Nejhůř je na tom Island, kde se proti loňsku prodala jen desetina aut. V celé Evropě si lidé v lednu koupili o téměř 30 procent méně aut než před rokem. Na ocet tak zůstalo 1,2 milionu neprodaných aut. A situace se zhoršuje. Letos i přes všechna úsporná opatření z výrobních linek sjede asi 94 milionů vozů, prodá se jich však polovina.
"Propad postihl každý trh v EU a všichni hlavní výrobci jsou těžce zasaženi," prohlásila Evropská komise. Jako první se v Evropě začaly potápět dcery General Motors. Švédský Saab požádal o ochranu před věřiteli, německý Opel prý může udržet nad vodou 94 miliard korun. Poptávka po obou značkách klesla na polovinu. Úplně nehůř se však v Evropě prodávají vozy Land Rover. Které značky také pokles poptávky potápí?
Kam až se v Evropě propadly?
Dacia Mercedes Renault Škoda Volvo Mitsubishi |
Mini Cooper Lexus Chrysler Saab Land Rover |
Bude dostatek náhradních dílů?
Co když některá z automobilek zkrachuje? Budou pak na tuto značku dál náhradní díly? "V Česku platí zákonná povinnost zajišťovat servis a náhradní díly po dobu pěti let od ukončení výroby," ujišťuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Kupní smlouvu uzavírá zákazník s prodejcem a ten za to ručí. I kdyby však lhůta uplynula, bude zřejmě dílů dost. „Bude-li poptávka, bude i nabídka. Výrobců náhradních dílů je tolik, že určitě nebude ohroženo zásobování servisů,“ řekl Tunkl.