Tam je na pronajatou nákladní loď ve švédském přístavu Malmö musela umístit japonská automobilka Toyota. Je to symbolické, některé značky už se totiž potápějí.

Šrotovné, jemuž včera EU určila jasná pravidla, přesvědčilo některé lidi v západních zemích, aby si auto přece jen koupili. Je jich ale málo, většina nechce v dobách krize utrácet. Nejhůř je na tom Island, kde se proti loňsku prodala jen desetina aut. V celé Evropě si lidé v lednu koupili o téměř 30 procent méně aut než před rokem. Na ocet tak zůstalo 1,2 milionu neprodaných aut. A situace se zhoršuje. Letos i přes všechna úsporná opatření z výrobních linek sjede asi 94 milionů vozů, prodá se jich však polovina.

"Propad postihl každý trh v EU a všichni hlavní výrobci jsou těžce zasaženi," prohlásila Evropská komise. Jako první se v Evropě začaly potápět dcery General Motors. Švédský Saab požádal o ochranu před věřiteli, německý Opel prý může udržet nad vodou 94 miliard korun. Poptávka po obou značkách klesla na polovinu. Úplně nehůř se však v Evropě prodávají vozy Land Rover. Které značky také pokles poptávky potápí?

Kam až se v Evropě propadly?

Dacia
Prodeje leden 2008: 15 162
Prodeje leden 2009: 10 165
Pokles: 33,0%

Mercedes
Prodeje leden 2008: 60 643
Prodeje leden 20 09: 40 455
Pokles: 33,3%

Renault
Prodeje leden 2008: 93 823
Prodeje leden 2009: 61 873
Pokles: 34,1%

Škoda
Prodeje leden 2008: 39 299
Prodeje leden 2009: 25 177
Pokles: 35,9%

Volvo
Prodeje leden 2008: 21 616
Prodeje leden 2009: 13 709
Pokles: 36,6%

Mitsubishi
Prodeje leden 20 08: 11 633
Prodeje leden 2009: 6776
Pokles: 41,8%

Mini Cooper
Prodeje leden 2008: 12 438
Prodeje leden 2009: 6532
Pokles: 47,5%

Lexus
Prodeje leden 2008: 2844
Prodeje leden 2009: 1437
Pokles: 49,5%

Chrysler
Prodeje leden 2008: 8892
Prodeje leden 2009: 4161
Pokles: 53,2%

Saab
Prodeje leden 2008: 5753
Prodeje leden 2009: 2583
Pokles: 55,1%

Land Rover
Prodeje leden 2008: 8794
Prodeje leden 2009: 3321
Pokles: 62,2%

Bude dostatek náhradních dílů?

Co když některá z automobilek zkrachuje? Budou pak na tuto značku dál náhradní díly? "V Česku platí zákonná povinnost zajišťovat servis a náhradní díly po dobu pěti let od ukončení výroby," ujišťuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Kupní smlouvu uzavírá zákazník s prodejcem a ten za to ručí. I kdyby však lhůta uplynula, bude zřejmě dílů dost. „Bude-li poptávka, bude i nabídka. Výrobců náhradních dílů je tolik, že určitě nebude ohroženo zásobování servisů,“ řekl Tunkl.