Bible praví, že na počátku všeho bylo Slovo. Na počátku kampaně proti šmejdům stála televizní dokumentaristka Silva Dymáková. Té se podařilo bezvadně zmapovat až zločinné počínání prodejců při předváděcích prodejních akcích, kde českým penzistům za přemrštěné ceny prodávali obyčejné hrnce, vařiče, přikrývky, vysavače, masážní polštáře a další zboží pofidérní kvality, otřesným způsobem si je zavazovali k dalším nákupům, manipulovali jimi a někdy je i vydírali.
Partyzánská akce
„Nelíbilo se mi, že moje babička na tyto předváděcí akce jezdí, tak jsem vzala skrytou kameru a ze zvědavosti se na jednu akci vypravila,“ popisuje vznik svého dokumentu. „Šokovala mě ta míra slovní agrese prodejců. Ti důchodci s tím ale už počítali a já si pořád říkala, že vůbec nejsou schopni rozklíčovat, co se s nimi vlastně děje. Přišlo mi to nefér. Byla jsem zklamaná z celé naší společnosti, z toho, že tenhle byznys může existovat a nikdo jej neřeší…“ popsala pohnutky, jež ji dohnaly k dvěma letům partyzánského natáčení po předváděčkách.
Síla záběrů z jejího filmu zacloumala po jeho uvedení v únoru 2013 i redaktory Blesku a rozhodli se přidat do boje s filmařkou. Okamžitě se sestavil Tým proti šmejdům, nakoupila špionská technika jako skryté mikrofony, nahrávací brýle a tužky a redaktoři začali tajně navštěvovat, nahrávat akce nepoctivých prodejců a následně odhalovat jejich identitu a celé zázemí tohoto hnusného obchodu s lidským neštěstím.
„Manipulace, nátlak, ponižování a agrese zástupců společností vede k tomu, že si senioři často koupí zboží, které nepotřebují ani nechtějí. Produkty jsou navíc často nekvalitní a nesmyslně předražené. Splácení horentních sum prohlubuje bídu seniorů a je jednou z příčin, proč je na více než 70 000 důchodců uvalena exekuce,“ shrnul Blesk po měsíci pátrání.
Petice proti šmejdům
Tehdy také vznikla Petice proti šmejdům, kterou Blesk 15. dubna 2013 nepoctivcům vyhlásil otevřenou válku. „Petice proti šmejdům má za cíl zvýšit ochranu seniorů při nekalém předváděcím a podomním prodeji. Petice žádá Ministerstvo spravedlnosti ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR a Parlament České republiky, aby zabránily nemorálnímu jednání vůči seniorům a přijaly potřebná opatření: Uzákonění základních povinných informací na pozvánkách, uzákonění oznamovací povinnosti o konání akcí tak, aby se jich mohl účastnit dozorový orgán, práva pořizovat zvukové a obrazové záznamy pro dozorové orgány a zefektivnění procesu rušení živnostenských oprávnění,“ shrnul Blesk podstatu celé akce.
„Předváděcí prodejní akce patří k nejproblematičtějším a také k nejagresivnějším formám prodeje. Podnikatele a jejich pomahače, kteří parazitují na důvěřivých seniorech a v některých případech porušují i trestní zákon, je třeba zastavit,“ souhlasil šéf České obchodní inspekce (ČOI) Vladimír Velčovský.
Začali jsme zveřejňovat všechny materiály, které jsme za týdny příprav nasbírali – příběhy okradených a napálených lidí. Další napálení čtenáři se začali hlásit sami – a silné příběhy přinesly ještě silnější příběhy.
Všem jsme ukázali, jak takové prezentace fungují a jaké metody šmejdi používají. Získali jsme dokonce jejich manuál, který podvodníky školí, jak manipulovat s lidmi, aby jednoduše na konci předváděcího dne nemohli říct ne. „Dobře ho naladit, zničit, znovu ho dobře naladit, a zničit ještě víc! Cukr a bič! To celé sedmkrát!“ stálo v materiálu bezostyšných hyen. Další získaný dokument zase odhaloval praktiky, jimiž operátoři šmejdských call-center po telefonu manipulovali pod záminkou výhry k účasti na předváděcí akci.
Celému Česku jsme ukázali, na jak vysoké noze si největší čeští šmejdi žijí, že jim patří drahá auta, vily, a dokonce zámky!
Podpora samotného prezidenta
Petice Blesku se setkala s mimořádným ohlasem, podpisy pod ní přibývaly na českých poštách a dalších petičních místech po desítkách tisících. Koncem května se pod ní skvěl dokonce i podpis prezidenta republiky Miloše Zemana. „Pravým důvodem k podpisu petice byl podle informací Blesku pro prezidenta fakt, že má ze svého pobytu na Vysočině s letáky zvoucími na podobné akce zkušenosti. Všechny je ale vyhodil a radí, aby tak činili i ostatní,“ informoval Blesk ve vydání 23. května.
Šmejdům začínalo být v Česku horko i proto, že na jejich nehorázný byznys daleko důsledněji začali dohlížet inspektoři ČOI. Do července stihli navštívit 218 předváděcích a prodejních akcí a hned na 175 z nich rozdávali pokuty. Celkem nepoctivce stáhli o 11 232 000 korun!
Když v prosinci bylo podpisů pod peticí neskutečných 179 086 – což je číslo ověřené pelhřimovskou agenturou Dobrý den, která spravuje knihu českých rekordů – pokročila iniciativa Blesku do poslední fáze: Bylo na poslancích parlamentu, aby zvedli ruku pro navrhované znění podstatně zpřísněného zákona o ochraně spotřebitelů, který by měl omezit šmejdy v ožebračování starých lidí!
Konečně utrum!
Po 239 dnech masivní kampaně a úsilí jsme všem poslancům českého parlamentu na jejich pracovních lavicích nechali 4stránkové speciální noviny plné důvodů, proč by měli zvednout ruku pro ANO.
V úterý 10. prosince 2013 bylo za necelou hodinku po všem – a vítězství Blesku drtivé: 184:0! Novela prošla jednomyslně, hlasy poslanců napříč celou politickou scénou!
Zákon stanovil jasné podmínky pro pořádání prodejních akcí a podomní prodej, stejně jako zvýšil pokuty za nedodržování zákona až na 5 milionů! „Mám slzy v očích a buší mi srdce. Celé úsilí týmu proti šmejdům je zdárně završeno,“ řekla dojatá Dymáková.
Mnozí šmejdi rychle pochopili, že pšenka v Česku už jim dál nepokvete, buď své nekalé podnikání zcela ukončili, nebo se s ním pokusili prosadit u sousedů na Slovensku.