Motivem k zavedení nového dopravního řádu byla snaha sjednotit pravidla všech tramvajových provozů na rakouském území. Zavedením pokut se pak Elektrické podniky inspirovaly ve Vídní, kde se začaly vybírat v roce 1912.
V Praze v té době platil pásmový tarif odvozený podle počtu projetých pásem. Podle toho se odvíjela také výše pokuty. Například při při jízdném 30 haléřů za jízdu přes 10 pásem černí pasažéři zaplatili pokutu ve výši 3,3násobku jízdného. "Kuriózní byla skutečnost, že zpočátku se jako doklady o zaplacení pokuty používaly starší stvrzenky na pokuty za poškození vozu," uvedl mluvčí DPP Jiří Štábl. Pokud se cestující kontrolorovi vzpíral, ten na něj mohl přivolat strážníka.
Původně měli revizoři stejnokroj, ale časem začali používat přesně definovaný civilní oděv včetně tvrdého klobouku. Od 1. října 1904 se revizoři prokazují služebním odznakem. Způsob kontroly se za 100 let nezměnil.
S černými pasažéry se DPP potýká dodnes a eviduje ročně asi 250.000 případů. "DPP přichází každoročně kvůli černé jízdě přibližně o 360 milionů korun," uvedl generální ředitel Jaroslav Ďuriš s tím, že na pokutách dopravce vybral loni 136,3 milionu korun.
DPP má nyní 150 revizorů, kteří absolvují před nástupem speciální školení. V roce 2013 zkontrolovali celkem 5339 cestujících. Od 1. ledna zaplatí černý pasažér pokutu 1500 korun, do té doby to byla tisícikoruna.
Vývoj výše pokut ukládaných v pražské MHD v letech 1914 - 2014
Rok | Přirážka v korunách | Jízdné v korunách v době zavedení přirážky | Poznámka | Násobek jízdného |
1897 | - | 0,20 | Bez pokuty | 0 |
1914 | 1 | 0,30 | 3,3 | |
1918 | 2 | 0,34 | 5,9 | |
1926 | 5 | 1,20 | 4,9 | |
1941 | 20 | 1,50 | 13,3 | |
1942 | 30 | 1,50 | 20 | |
1946 | 50 | 2,50 | 20 | |
1953 | 10 | 0,60 | Měnová reforma | 16,6 |
1963 | 30 | 0,60 | 50 | |
1970 | 50 | 1 | 50 | |
1985 | 100 | 1 | 100 | |
1992 | 200 | 4 | 50 | |
2000 | 800 | 12 | 66 | |
2005 | 950 | 20 | 47,5 | |
2011 | 1000 | 32 | 31,25 | |
2014 | 1500 | 32 | Platí od 1. 1. 2014 | 46,9 |
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy