„Tento přívoz je sezónní a funguje jen od března do října, příští rok v březnu už by měl fungovat nový most,“ vysvětlil Filip Drápal z organizace ROPID. Podle něj měla Pepina i v posledních letech stabilní vytížení, zhruba 65 tisíc cestujících za sezónu. „Po otevření Dvoreckého mostu už tento přívoz nebude mít smysl – most nabídne mnohem kapacitnější, rychlejší a časově neomezené spojení mezi vltavskými břehy,“ doplnil Drápal.

Přívoz P3 byl spuštěn v červenci 2007, aby dočasně nahradil chybějící mostní spojení mezi Zlíchovem a Podolím. Nejbližší mosty, Barrandovský a Palackého, leží od sebe více než tři kilometry, což pro pěší i cyklisty znamenalo velkou okliku. Převozník tak vyplul jako jednoduché a rychlé řešení, které si brzy získalo velkou oblibu. V prvních letech fungoval jen v letní sezóně, ale kvůli rostoucí poptávce přešel v roce 2010 na celoroční provoz. Od podzimu 2023 se vrátil k původnímu sezónnímu provozu, neboť ho nahradila autobusová linka 113.

Loď Pepina měla kapacitu 12 cestujících a umožňovala přepravu kol i kočárků zdarma. Přístaviště na levém břehu se nacházelo u tramvajové zastávky Lihovar, na pravém břehu pak u Veslařského ostrova poblíž Žlutých lázní. Díky bezbariérovému nástupu ji mohli využívat i vozíčkáři. Trasu si oblíbili hlavně cyklisté, kteří zde nacházeli přímé napojení na páteřní cyklostezky A1 a A2 vedoucí podél Vltavy.

Budoucnost přívozu ale urychlila výstavba Dvoreckého mostu. Nový most propojí Smíchov s Podolím a nabídne prostor pro tramvaje, autobusy, chodce i cyklisty. Z hlediska města půjde o kapacitnější a ekologičtější řešení, které navíc umožní provoz v zimě i v noci. „To, co dříve zajišťoval přívoz, převezme most a nabídne navíc provoz i v noci a v zimě,“ shrnul Drápal.

A tak Pepina naposledy zakotvila a tím uzavřela jednu malou kapitolu pražské dopravy. Po osmnácti sezónách, tisících přepravených cestujících a nespočtu výhledů na Vltavu i Vyšehrad z paluby končí přívoz, který měl původně sloužit jen dočasně. Praha se tak s Pepinou loučí a její poslání od jara 2026 převezme moderní Dvorecký most.

Fotogalerie
4 fotografie