Když pět členů posádky přesně před 50 lety po sedmé ráno vítalo na palubě stroje Douglas DC-9 turisty po propršené dovolené, nic nenasvědčovalo, že se o jejich cestě bude mluvit jako o největší letecké havárii na území Česka. Z Tivatu odstartovali v 7:55 h a let probíhal bez problémů. V 9:09 h byli nad Benešovem a piloti dostali povolení ke klesání, povolení k přistání ale kvůli špatnému počasí a nefunkčnímu navádění v mlze nedostali. „OK, co máme dělat?“ zněl dotaz posádky. Pokyn z řídicí věže zněl: „Buď vyčkávejte nad Prahou, nebo leťte na záložní letiště.“

Následně v 9:14 řídicí povolil klesat na 550 m a předal barometrický tlak na letišti. To byla poslední rádiová relace se strojem. Pak už šlo všechno neuvěřitelně rychle.

Piloti z neznámých důvodů začali prudce klesat a po nepřesně provedené poslední zatáčce, během konečného přiblížení, se ocitli pod povolenou výškou 550 metrů. Nad Suchdolem, který je dnes již součástí Prahy, už letěli méně než 100 metrů nad zemí. V tom okamžiku přitom neměli vizuální kontakt s přistávací dráhou ani s přistávacími světly. „Vídám tady létat spoustu letadel, ale žádné nebylo tak nízko. Říkal jsem si, že ten chlap to nemůže vybrat,“ uvedl později jeden ze svědků. A měl bohužel pravdu.

Chyba došla i pilotovi, pokusil se letadlo zvednout, přidával plyn, ale bylo už pozdě, stroj tak rychle nedokázal reagovat. Podvozkem zřejmě zavadil o nízkou zídku a následně dopadl na zem, několikrát se odrazil a po asi 350 m »poskakování« se rozpadl. Vyhaslo v něm 79 životů. 41 lidí se i díky neuvěřitelnému nasazení zdravotníků a pomoci lidí z okolí zachránilo.

Skončil na zahrádkách

Štěstím bylo, že nezahynul nikdo na zemi. Při pádu letadlo zničilo sedm chatek v zahrádkářské kolonii, pět poškodilo a trosky dopadly i do blízkosti prvního rodinného domu v Suchdole. Rozesety byly na území o délce zhruba 360 metrů a šířce 30 metrů, později byly spáleny na skládce.

Naprosto profesionální zásah záchranářů a hasičů zachránil život 41 lidem, což je při takové nehodě až neuvěřitelné. Z trosek dokázali zraněné vytáhnout za 35 minut! „Přijeli velmi rychle, aby nás zachránili,“ uvedla jediná přeživší letuška Tatjana Rijavec. „Je mi líto všech ztracených životů a jsem šťastná za všechny, kdo nehodu přežili,“ uvedla k padesátiletému výročí.

Hold oceňovaným zdravotníkům vzdali i filmaři, kteří letecké neštěstí zvěčnili v posledním dílu seriálu Sanitka. Jenže… Fotky z tragédie byly v trezoru a místo nehody tak režisér Jiří Adamec musel vytvořit podle fantazie.

Jednou z obětí tragédie byl Václav Smolák (†53) z Hostivice. „Zájezd dostal jako odměnu za vzorného pracovníka,“ vypráví vnučka Jitka Jirků (50). V té době jí byly čtyři měsíce a informace si musela dohledávat až v dospělosti na internetu, doma bylo téma tabu. „Naši mi vyprávěli, že poslední slova, která babičce řekl, byla: Ahoj, tak já jedu,“ líčí. Pak jí přišel až pohled s textem: „Srdečný pozdrav z dovolené v Jugoslávii Ti posílá Venda. Počasí nám tady moc nepřeje.“ Jak nevlídno u moře bylo, že přes den rtuť teploměru vystoupala jen k 12 °C a v hotelu Plavi horizont netopili, dokládá i pohled, který s kolegou poslali do zaměstnání.

Paní Jirků pro Blesk ještě dál vzpomínala: „Když dávali v seriálu Sanitka ten poslední díl, tak jsme se snažili, aby ho babička nezahlédla.“ Nikdo z rodiny prý od té doby do letadla nesedl, až teprve nedávno téměř padesát let od tragédie letěl její mladší syn (23) do Tunisu. „To bylo pro mě hrozné, ale říkala jsem si, že snad nemůže být taková katastrofa v jedné rodině dvakrát,“ dodala.

První tušení měl cestující

Podivný manévr nad Prahou zneklidnil cestujícího Vladimíra Velicha. Byl pracovníkem letiště a prováděný oblouk-zatáčku dobře znal. „Řekl mi, že to pilot vzal příliš prudce a že je zvědav, jak mu to vyjde,“ prozradila u výslechu jeho žena Libuše. Podle některých zpráv měl dokonce varovat posádku. Ostatní lidé si uvědomili problém až ve chvíli, kdy zahlédli za okénkem stromy, a pilot ve snaze zabránit srážce přidával plyn.

Práce vyšetřovatelů sice přinesla mnoho informací, nezjistila ale příčinu nehody. Vyloučila technickou poruchu, jakýkoli druh atentátu nebo indispozici pilotů. Černé skříňky zaznamenávající hovor pilotů posledních 15 minut nenahrály. „Posádka letadla nedodržela stanovený výškový profil letu v části středního přiblížení. Příčinu nedodržení trajektorie letu se nepodařilo zjistit,“ zněl závěr vyšetřování.

Fotogalerie
11 fotografií