Pozor na tyto zlozvyky…
Jednou z největších chyb je, když se o penězích doma vůbec nemluví. Děti si pak vytvářejí mylné představy. Můžou mít pocit, že peníze jsou něco nebezpečného nebo špatného. Jenže peníze nejsou strašák, ale běžná součást života. Slouží k tomu, aby pokryly základní potřeby i přinášely potěšení. Proto o nich s dětmi začněte mluvit v období, kdy už zvládají základní počty – většinou ve věku pěti šesti let.
Velký problém jsou také impulzivní nákupy. Pokud v obchodě házíte do košíku věci bez přemýšlení, dítě se naučí, že peněz bude vždycky dost a výdaje není třeba plánovat. Negativní dopad má život od výplaty k výplatě. Když dítě vidí, že doma nikdy nic nezbyde, bere to jako normu. Přitom stačí odkládat i malou částku a svého potomka tím naučíte, že šetřit má smysl. Tohle je zásadní pro to, aby v životě nesáhl po první nevýhodné půjčce, když se rozbije pračka.
Pokud diskuze o financích často končí hádkou, dítě bude vnímat peníze jako zdroj konfliktů a stresu. Stejně škodlivá je i přehnaná úzkostlivost – dítě může mít pocit, že stále hrozí nedostatek peněz a kupuje se vždy jen to nejnutnější.
Nebezpečná moc slov
Kromě toho, že děti napodobují vaše chování, také mají nastražené uši, když o financích mluvíte. Slova, která řeknete třeba s nadsázkou, si dítě může vyložit úplně jinak. A právě z těchto vět si pak skládá obrázek o tom, co peníze vlastně znamenají.
První kroky k finanční gramotnosti
Skvělou inspirací je například platforma Skoala, která se využívá k výuce finanční gramotnosti ve školách. Můžete ji ale použít i doma se svými dětmi – procházet různá témata, sledovat zábavná videa nebo si ověřit znalosti v kvízech. Pokud přitom budete s dětmi mluvit o vlastních zkušenostech, naučíte je o financích víc, než kdybyste jim jen vysvětlovali, co je to rozpočet nebo úrok.
U předškoláků funguje výborně hra na obchod. Vystříhejte obrázky potravin z letáku i s cenami a vyrobte si vlastní peníze. Dítěti dejte konkrétní rozpočet a seznam surovin na týden. Společně „nakupte“ potřebné věci, přidejte něco pro radost a část peněz dejte stranou. Dítě tak pochopí, že peníze mají svůj účel, a zároveň se naučí plánovat a šetřit.
Děti od první třídy zapojujte do drobných rozhodnutí – třeba kolik peněz utratit za dárek kamarádovi. Skvělým nástrojem pro nácvik finančních dovedností je pravidelné kapesné.
Na co si dát pozor při kapesném?
- Nulové kapesné – Pokud dítěti všechno koupíte vy, nepochopí pravou hodnotu peněz. Bohužel 3 z 10 rodičů v Česku dětem kapesné nedávají.*
- Nedůslednost – Pokud dítě nedostává kapesné pravidelně ve stanovený den, nenaučí se plánovat. A přesně tuto chybu dělá 29 % rodičů.*
- Peníze navíc – Když dítěti občas dáte peníze navíc, zvykne si, že se peníze vždy zázračně objeví. Nenaučí se vytvářet vlastní rezervu.
- Nejde o odměnu ani trest – Kapesné slouží jako prostředek k učení. Pokud se dítě něčím proviní, netrestejte ho odebráním kapesného. Cílem je, aby se dítě naučilo dělat dobrá finanční rozhodnutí.
- Vyčítání chyb – Někdy vaše dítě peníze utratí neuvážlivě. I to je součást učení. Postupně si samo vyhodnotí, zda se daná investice vyplatila, nebo ne.
*Zdroj: Průzkum ČBA a agentury IPSOS
To, kolik peněz budete dítěti dávat, záleží na vás a na vašem rodinném rozpočtu. S malými částkami začněte ideálně už v první třídě a dávejte je pravidelně – jednou týdně ve stejný den. Týdenní kapesné dítěti pomáhá lépe si představit, co ho čeká, místo aby plánovalo na měsíc dopředu. Měsíční kapesné je vhodné pro starší děti, které už umí základně hospodařit.
Do rozpočtu zařaďte i drobné povinné výdaje, například jízdné. Nezapomeňte ponechat část peněz na radosti, jako je hračka nebo sladkost. Zhruba 20 % kapesného by mělo dítě odkládat stranou, aby se naučilo spořit a budovat finanční rezervu.
Hravá cesta k finanční gramotnosti
Chcete dětem ukázat, že peníze nejsou strašák, ale nástroj, se kterým se dá plánovat, užívat si radost a učit se zodpovědnosti? Může vám pomoci výuková platforma Skoala od Nadace České spořitelny. Společně s dětmi si můžete projít jednotlivá témata týkající se finanční gramotnosti. Její součástí jsou i interaktivní prvky, kvízy, hry a videa.
Platformu už využívá přes 2 900 škol a 8 800 učitelů, ale skvěle funguje i doma. Vyzkoušejte ji se svými dětmi a zároveň ji doporučte ve škole – můžete tak napomoct tomu, aby finanční gramotnost byla běžnou součástí vzdělávání. Zábavné aktivity pro žáky prvního stupně až po středoškoláky najdete zde.