Milovník motorek Petr Pavel: V Itálii obdivoval unikát, chce ho i v Česku
Prezident Pavel zakončil svou náročnou pracovní cestu po Berlíně a Itálii stylově – u motorek, své srdeční záležitosti. Po vystoupení na mezinárodní konferenci o obnově Ukrajiny se vydal za Řím, do vojenského areálu, kde sídlí muzeum vojenských vozidel a motocyklů. Tam ho místní vojáci provedli expozicí historických strojů – včetně legendárních italských motorek Moto Guzzi, ke kterým má prezident osobní vztah. Při své minulé návštěvě Itálie totiž tuto továrnu navštívil, a dokonce si jednu z motorek i sám vyzkoušel na silnici.
Z celé sbírky však Pavla nejvíc zaujal jeden naprosto zvláštní exponát. Motocykl Laurin & Klement, tedy stroj z období před první světovou válkou, který nese jméno zakladatelů slavné české značky, ze které později vznikla Škoda Auto. Italové ho objevili už dávno – náhodou, po konci první světové války na severu Itálie – a od té doby ležela v muzeu téměř zapomenutá. Teď ale zažívá svou chvíli slávy.
K celé věci se dostal skrze Škodu Auto a Petra Hrdličku, slavného českého konstruktéra a duchovního otce modelu Škoda Favorit. Ten se obrátil na českou ambasádu v Itálii s informací, že v římském vojenském muzeu leží unikát – první čtyřválcová motorka na světě, vyrobená právě značkou Laurin & Klement.
Pavla nález fascinoval. Ihned požádal o osobní prohlídku a vložil se do jednání o tom, zda by motorka nemohla být zapůjčena do Česka. Italové souhlasili s roční výpůjčkou, ale prezident za Česko navrhl ambicióznější plán - aby motorka byla zapůjčena na delší dobu, převezena do Mladé Boleslavi, kde by ji experti ze Škoda Muzea zrekonstruovali, vytvořili věrnou repliku a originál pak důstojně vrátili zpět do Itálie.
Jeho zájem rozhodně nebyl jen protokolární. Prezident se u motorky zdržel nejdéle, detailně si ji prohlížel, ptal se na technické specifikace, a dokonce nabídl pomoc.
Motorka Laurin & Klement zaujala i italské kurátory. Ti po letech začali přemýšlet, že by se českému návrhu otevřeli. Samotná motorka má nevyčíslitelnou hodnotu, protože jde o poslední dochovaný exemplář tohoto typu na světě. Nález, který dřív nikdo neřešil, se tak díky Pavlovi a českému nadšení možná znovu dostane do světel reflektorů.
Celý příběh přitom začal Pavlovým osobním zájmem o motocykly. Po intenzivním jednání k válce, míru a rekonstrukce našel tak prezident před odletem klid u staré dobré motorky.
Unikátní česko-ukrajinský generál obdivoval jiný unikát v podobě motorky. Alespoň na chvíli zapomněl blafat o Ukrajině! 😁