Francouzská herečka Juliette Binocheová se na červeném koberci v Cannes představila v bílé kreaci z dílny Christian Dior Couture – hedvábný top s kapucí odhalující ramena doplnily kalhoty a dlouhé šosy připomínající plášť. Její vzhled, evokující biblické zobrazení madony, podtrhovaly výrazné náušnice značky Chopard. Vypadala naprosto báječně: patří totiž k ženám, co stárnou s grácií a nemají potřebu si tvář uměle omlazovat faceliftingy, po nichž jsou málem k poznání...

Ve svém projevu se Binocheová nevyhýbala vážným tématům a dotkla se globálních problémů, jako je válka, misogynie a klimatická změna, a zdůraznila, že umělci mají povinnost svědčit za druhé.

»Gérard není monstrum!«

 Zvláštní pozornost vzbudila i její reakce na verdikt, který v ten samý den padl nad Gérardem Depardieuem. Slavný herec byl odsouzen k 18 měsícům podmíněně za sexuální napadení dvou členek štábu při natáčení filmu Les Volets Verts (v překladu Zelené okenice) v roce 2021.

Herečka známá z filmů Čokoláda, Umění jíst a milovat či Anglický pacient sice nevyjádřila jednoznačné odsouzení jeho osoby, jak možná mnozí očekávali, ale její slova byla přesto výmluvná: „Gérard není monstrum, je to muž, který ztratil svou auru kvůli činům, které posoudil soud. Pro mě není posvátná žádná osoba – jen umění.“ 

Zdůraznila, že takový verdikt by ještě před několika lety pravděpodobně nepadl. „Je to výsledek feministických bojů,“ domnívá se.

Video
Video se připravuje ...

Ikonické scény: Božská a sexy sedmdesátá léta Videohub

Binocheová zpochybnila i samotný pojem posvátného monstra“ – tedy fakt, že výjimečné a všeobecně uznávané osobnosti ledacos projde a pro jeho oblíbenost mu to jeho příznivci klidně i odpustí. 

„Tato představa mě vždycky zneklidňovala. Monstrum je především člověk. A zde ho soudní systém zbavil posvátnostiI filmová hvězda je jen člověk, stejně jako prezident nebo král. Jejich pád nás nutí přemýšlet o moci, kterou někteří lidé mají...“

»Zpeněžení« ženských těl

Moc dobře přitom věděla, o čem mluví: ve svém loňském rozhovoru pro deník Libération otevřeně hovořila o vlastních zkušenostech z počátků kariéry se sexuálními predátory i o tzv. „zpeněžení“ ženského těla v průmyslu. Zmínila, že některé problematické situace si tehdy ani neuvědomovala... Festival v Cannes tak letos začal zostra: hluboce lidským poselstvím, které vyzývá k zamyšlení nad odpovědností i postavením umělců ve společnosti, co se dá tak snadno zneužít.

Fotogalerie
50 fotografií