Čínská elektroauta nově v Česku. Muskova Tesla mezitím přiznává: Výrazně jí klesly prodeje

Autor: Tomáš Belica, ČTK - 
2. dubna 2025
16:17

Z výrobce baterií do mobilů a notebooků se čínská automobilka BYD proměnila v globálního lídra trhu s elektroauty. A to natolik silného, že už šlape na krk i světoznámé Tesle. Může nástup Číňanů s cenami blízko konkurenci zamíchat kartami na českém trhu?

Zpočátku automobilka BYD (Build Your Dream – v překladu Buduj svůj sen) nabídne na českém trhu dva elektromobily a jeden hybrid. Podle zástupců společnosti se však nabídka brzy rozroste. Prodávat je zprvu budou tři dealerství Louda Auta, do konce roku má být prodejen desetkrát tolik. Pohled na oficiální ceníky ale říká, že čínská nabídka se cenou nepodbízí. Například nejlevnější model s kombinací elektrického a spalovacího modelu startuje skoro na 970 tisících.

Koupit, nekoupit?

„Současná evropská nabídka vozů BYD není technicky ničím příliš výjimečná, auta nevynikají spotřebou, nabíjením ani dalšími specifikacemi,“ napsal Blesku Michal Dokoupil ze Světa motorů. „Navíc nejsou ani moc levná, a proto zatím evropské prodeje nebyly tak vysoké, jak si Číňané představovali. Brzy se to ale může začít měnit, protože BYD se zjevně pustil do zásadní modernizace techniky,“ podotkl Dokoupil.

Co Škoda?

Časem se prý dá čekat i příchod levnějších modelů, nyní značka v Česku cílí na střední cenový proud a ukousnout si chce i kus z prémiového segmentu. Podle Dokoupila se ale třeba česká Škodovka nástupu čínské konkurence – alespoň doma – bát nemusí. „Zajímavější situace bude ve zbytku Evropy, kde nehraje roli patriotismus. V některých zemích se už BYD posouvá v žebříčku prodejů nahoru. Za únor v Evropě prodal 4436 elektromobilů, Škoda 6922,“ dodal redaktor.

Češi a čínské vozy

Češi si v loňském roce pořídili 7675 aut vyrobených v Číně, o rok dříve to bylo 3516 vozů. Na českém trhu je již přes rok aktivní značka DongFeng a zejména MG, která se stala nejprodávanější čínskou značkou na českém trhu. Letos koncem března začal v Česku oficiálně prodej dvou čínských značek Omoda a Jaecoo patřících pod automobilku Cherry. Kromě BYD se letos na český trh chystá vstoupit také čínský výrobce automobilů BAIC.

Muskův zlý sen?

Milníkem pro značku se sídlem v Šen-čenu, která začínala jako výrobce drobné elektroniky, se stal rok 2022 – firma tehdy oznámila, že končí se spalovacími motory. V její produkci jsou tak už jen hybridní vozy a elektromobily. S nimi značka soupeří o pozici světové jedničky s americkou Teslou, které šéfuje nejbohatší člověk planety Elon Musk (53). Loni prodej osobních aut BYD s čistě elektrickým pohonem vzrostl o 12 procent asi na 1,76 milionu kusů.

Zato Tesle v prvním čtvrtletí letošního klesl odbyt o 13 procent na 336 681 vozů. Propad je výraznější, než se čekalo, vedle slabšího zájmu o nabízené elektromobily se na propadu odbytu podle analytiků mohly podepsat i výzvy k bojkotu automobilky kvůli Muskově působení v administrativě prezidenta Donalda Trumpa.

Výrazně hůř si Tesla v prvním čtvrtletí vedla i na evropském trhu. Například ve Francii pro ni bylo první čtvrtletí nejslabší od roku 2021, méně aut ale Tesla prodala také ve Švédsku, Dánsku nebo v Nizozemsku. Prodejny vozů Tesla v některých zemích čelí i náporu vandalů.

Šéf Tesly Elon Musk. Šéf Tesly Elon Musk. | Reuters

Jaké jsou ceny?

  • BYD Sealion 7 Comfort – od 1 198 000 Kč (střední elektrické SUV s dojezdem 482 km)
  • BYD Sealion 7 Design – od 1 326 000 Kč (střední elektrické SUV s pohonem všech kol a dojezdem 456 km)
  • BYD Sealion 7 Excellence – od 1 415 000 Kč (střední elektrické SUV s pohonem všech kol a dojezdem 502 km)

První modely BYD, které značka uvádí na český trh. První modely BYD, které značka uvádí na český trh. | BYD

  • BYD Seal U DM-i Boost – od 966 000 Kč (plug-in hybrid SUV s dojezdem 1080 km)
  • BYD Seal U DM-i Design – od 1 415 000 Kč (plug-in SUV hybrid s pohonem všech kol a dojezdem 870 km)

První modely BYD, které značka uvádí na český trh. První modely BYD, které značka uvádí na český trh. | BYD

  • BYD Seal Design – od 1 148 000 Kč (elektrický sedan s dojezdem 570 km)
  • BYD Seal Excellence – od 1 275 000 Kč (elektrický sedan s pohonem všech kol a dojezdem 520 km)

První modely BYD, které značka uvádí na český trh. První modely BYD, které značka uvádí na český trh. | BYD

A co (elektrická) konkurence?

  • Tesla Model 3 – elektrický sedan začíná od 979 990 Kč
  • Tesla Model Y – elektrický sedan začíná od 1 281 000 Kč
  • Nový model Škoda Enyaq coupé – od 1 075 000 Kč
  • Nový model Škoda Enyaq – od 1 015 000 Kč
  • Škoda Elroq – od 799 tisíc Kč

Zdroj: ceníky automobilek

Video  Elektromobil Tesla vzplanul zaparkovaný v garáži, na vině jsou záplavy  - X.com
Video se připravuje ...

Uživatel_5313099 ( 2. dubna 2025 22:48 )

Proč je drahé? Díky clu EU 37,5% na auta z Číny Neschopná konkurence se EU mstí na zákaznících.

Zobrazit celou diskusi