„Dáf fi fofolu?“ Československý limonádový trumf pijeme 65 let
Když ji miluješ, není co řešit. Nebo: A bude mít ty velký žahnutý žuby nahólu? Její reklamní slogany zlidověly jako ona sama, československá Kofola. Už 65 let nám chutná, první láhev hnědého nápoje s bublinkami sjela z výrobní linky 27. března roku 1960.
„Už jste pili Kofolu?“ ptal se měsíčník Stráž lidu v červnu roku 1960. V nové sodovkárně olomouckých Potravinářských závodů v obci Červenka v té době už chrlili za směnu na sedm tisíc lahví. V Plzni až 110 tisíc denně. Jedna limča vyšla na 1.50 Kčs. Jen tři měsíce předtím, v neděli 27. března, přitom ve výrobě zazátkovali první. „Správně vychlazená Kofola (8 až 12 stupňů) má neobvyklou, avšak lahodnou chuť, příjemnou vůni, perlí a osvěžuje. Kofola je nápoj pro každého,“ hlaholila média.
Ve čtvrtek 10. listopadu na ni pak tisk lákal Pražany. „Po celý den můžete ochutnat nový druh nápoje v restauraci na hlavním nádraží. Když vám bude kofola chutnat, napište Pražským sodovkárnám,“ vyzýval deník Práce. I bez reklamy Čechoslováci novinku milovali. „Potíž je v tom, že limonáda vydrží jen sedm dní. Nastanou-li nenadálá parna a lidé spotřebují více, musí se pracovat i o nedělích, neboť do zásoby se vyrábět nedá,“ připouštěl list Pravda. Nedala se, přečkala normalizaci i nástup 90. let a stále širší výběr nápojů. S malým i velkým K, čímž mate dodnes. V logu měla a má vždy malé písmeno, psala a píše se s velkým, a tak média (možná i naši korektoři) cvičí mozkové spoje. Lidé mají jasno – pořád ji chtějí. Už se těšíte na letní čepovanou?
Historie s bublinkami
Kofola byla od počátku míněna jako alternativa k západním Coca-Cole a Pepsi. Nejvyšší státní místa chtěla něco našeho, československého. Zadáním se zabývaly Spojené farmaceutické závody, až tým věhlasného farmakologa Zdeňka Blažka (†61) našel správný poměr 14 látek z bylin a ovoce s kofeinem, jaký přetrval dosud. „Její spotřeba rostla během 60. let tak, že u nás došly byliny na výrobu a musely se začít dovážet ze zahraničí,“ popisuje popularitu Kofoly dnešní výrobce. V 70. letech roční produkce dosáhla 180 milionů litrů!
Fofolák i zimní stálice
Že uměl nápoj vždy oslovit, dokazují i jeho legendární reklamy. „Moc si toho nepamatuji, třeba koulovačku se štábem ano,“ vzpomíná na natáčení hvězda jedné z nich, Sandra Flemrová (25), dnes sestra v zubní ordinaci. Jako 3,5letá se stala hlavní tváří zimní reklamy s prasátkem, kterou zná v Česku asi každý. Stejně tak slogan spojený s různými podobami lásky za účasti bublinkového moku Když ji miluješ, není co řešit. A pamatujete na fofoláka, šišlavého psa Štefana s předkusem? Před 10 lety obsadil první čtyři příčky žebříčku nejsledovanějších videí s mnoha miliony diváků.
To je asi to poslední co nám ještě českého zbylo. Čekám že to někomu v Bruselu začne brzo vadit a Kofola se zakáže. 🤣😡😡😡😡😡😡