Fiala i Pekarová „zezelenali“: Zvolili špatnou barvu? Odvádí pozornost od nezdarů vlády, míní experti
Koalice SPOLU zahájila tento týden sněmovní kampaň zahalenou do výrazné zelené a oranžové barvy s jasnou zprávou: Budoucnost je v ohrožení a právě koalice tří stran ji může zachránit. Podle expertů, které Blesk oslovil, se tím ale parta kolem premiéra Petra Fialy (ODS) snaží odvést pozornost od vládních nezdarů. Barvami navíc SPOLU kopíruje politickou konkurenci.
„Svět tak, jak jsme ho znali, se nám nyní mění před očima,“ zahájil včera sedmiměsíční kampaň premiér Fiala. Ten zdůraznil, že právě SPOLU, které je složené z ODS, TOP 09 a KDU-ČSL, může Česko ochránit před bezpečnostními hrozbami.
„Snaží se určitě dostat pozornost pryč od domácích témat. Jednak proto, že se sami necítí silní, aby je komunikovali. A navíc domácí témata bude akcentovat opozice,“ řekl Blesku politolog Milan Školník. Podle něj to ale není sázka na jistotu.
„Doposud nemáme zkušenost s tím, že by zahraniční politika ovlivnila výrazně volby,“ uvedl Školník. To by se ale mohlo změnit, kdy panuje zmatek okolo dalších kroků nové americké vlády řízené prezidentem Donaldem Trumpem nebo stále nejistý konec války na Ukrajině.
ANO útočí, STAN ukazuje podporu
SPOLU nicméně razí jinou cestu než jeho konkurence. Hnutí STAN zahájilo kampaň s Podpisovkou, kdy kandidáti museli mezi voliči sbírat stovky podpisů, aby se dostali na první místa kandidátek. Hnutí ANO pak Česko olepilo plakáty kritizující Fialu.
„U STANu to slouží jako důkaz voličům o reálné podpoře jejich kandidátů. Hnutí ANO naopak zvolilo negativní kampaň, ve které útočí na Petra Fialu a Víta Rakušana, které zcela dle standardních postupů vyobrazuje v nedůstojných obličejových grimasách,“ uvedl pro Blesk politický marketér Karel Komínek s tím, že se ANO snaží vykreslit oba politiky jako nekompetentní k vedení země.
„Billboardy připomínají voličům opozice, proč je současná vláda špatná, a zároveň komunikuje i k původním voličům koalice neúspěchy. Taková kampaň neslouží ani tak k tomu, aby voliči SPOLU přešli k ANO, ale aby se část voličů voleb nezúčastnila vůbec,“ dodal Komínek.
„Je daleko těžší představit sám sebe, než ukazovat na zlo mimo nás. Je to psychologická hra. Já to nepovažuji za kampaň ANO, ale za nějakou antikampaň. Podle mě byl navíc záměr to udělat schválně graficky takhle hnusný. Mají profesionální marketingový tým, který ví, co dělá,“ uvedl pro Blesk politický marketér Oto Klempíř.
Kontroverzní zelená
Koalice SPOLU přešla v nové kampani z původní fialové barvy na výrazně zelenou. Zatímco někteří ministři a kandidáti koalice tří stran jsou s tím spokojení, marketér Rober Le Veneur změnu kritizuje.
„Chtějí se tím odlišit od ANO. Ale nepochopili, že čitelnost sdělení je důležitější než-li odlišení se. A čitelnost barev ANO je dle dostupných testů o 27 % vyšší než-li u Spolu. Pokud je pro lidi obtížné si kvůli barvám nebo písmu přečíst nějaké sdělení, pak už je jedno, jak úžasné sdělení to je. Jednoduše si jej nepřečtou,“ vysvětlil Blesku. Lidé si proto dle Le Veneura všimnou formy, ale ne obsahu.
„Když někam přijde nový marketingový ředitel, má často tendenci jako první měnit grafiku. Protože to je něco, kde může rychle ukázat svoji užitečnost,“ míní Le Veneur. Přitom správně se dle něj na grafiku nesahá, není-li úplně špatná.
Jiný pohled má Komínek z Institutu politického marketingu. „Z mého pohledu se kampaň vydala linkou minimalismu, která byla historicky v českých kampaních spjatá s Piráty. Použití sytých barev a silné typografie dává kampani prostor na vyniknutí a reflektuje současné potřeby na zjednodušení politické komunikace na maximum,“ sdělil pro změnu Blesku.
„Tradičním voličům ale může připadat zvláštní odklon od modré směrem k odstínům, které historicky používala politická konkurence. Jedná se ovšem pravděpodobně o první fázi kampaně a později může dojít ke změně,“ dodal Komínek.
Vedle výrazné zelené barvy vsadila kampaň Spolu i na heslo „Teď je čas stát na správné straně“.
„Přiznám se, že heslo a barvy mi spolu moc neladí. Nejsem si vůbec jistý, zda takto nastavené vizuály osloví někoho nad rámec pevného voličského jádra Spolu. Klidně se ale může stát, že barva typická pro Stranu zelených i nějakého pravicového voliče odradí, poněvadž ji bude mít za součást posunu do středu. Heslo je sympaticky pozitivní, ale samo o sobě bezobsažné. Sázce na zahraniční a bezpečnostní témata rozumím. Jsou důležitá a vláda jimi aspoň překryje dlouhý výčet svých neúspěchů,“ upozornil pro Blesk politolog Lukáš Jelínek.
Vyretušovaná fotka Fialy
„Ta zelená k nim skutečně nesedí, není v souladu s tím, že jsou to konzervativní strany, které by měly být státotvorné. Jsou to vládní strany. Jejich představitelé mají těžkou tonáž a měli by vystupovat jinak než v barevnosti, nějaké diskotékové technoparty,“ uvedl pro změnu marketér Klempíř.
„Dalším problémem jsou retušované fotky třeba Petra Fialy. Na sítích si z toho lidé pak dělají legraci, jak hledí do dáli. Někdo říká, že hledí do Brna, někdo mu tam dává pejska. Je to tak vyretušované a bez výrazu, že tomu nerozumím. Na druhou stranu je tam dobrá typografie, je tam výrazná barevnost, která se sice k nim nehodí, ale aspoň bude vidět. Ty fotky mě ale zaráží,“ dodal Klempíř.
Tohle není Trumpova čepice, tvrdí Babiš
ANO vedle toho v kampani opět sází i na čepice - červené - s nápisem Silné Česko či bílé s nápisem Sorry jako. Andrej Babiš je o víkendu rozdával i na narozeninové oslavě XTV.
Odmítal přitom, že by šlo o čepice na podporu Donalda Trumpa. „Zkuste se na to podívat. Vidíte tam někde slovo Trump?“ říkal reportérovi Blesku. „Je to Silné Česko, je to sice podle Trumpa, ale naši mainstreamoví novináři říkají, že to je Trumpova čepice. Není. Je to podle něj a my máme Česko na prvním místě, stejně jako Trump má Ameriku na prvním místě. My se k tomu samozřejmě hrdě hlásíme a je to o České republice,“ tvrdil Babiš.
„Podle mě Babiš počítá s tím, že lidé fandící Trumpovi z čepic inspiraci a příklon k americkému prezidentovi vycítí a ostatní bude dál konejšit, že je to jen náhoda a že společným jmenovatelem je pouze důraz na hájení národních zájmů. Jinak mám ale pocit, že podobné opičení se jenom dokládá nedostatek originality a mizivou nápaditost českých politiků,“ okomentoval pro Blesk kampaň Babiše a ANO s červenými čepicemi politolog Lukáš Jelínek.
Stali se zelenými aktivisty? 😁 Všechno zpackaji...