Opoziční hnutí ANO na nových billboardech i digitálních plochách na nádražích a zastávkách kritizuje vládu za zdražení energií, bydlení, léků, jízdného nebo zvýšení daní. Předsedu vlády Petra Fialu (ODS) označuje za nejhoršího premiéra na světě, odkazuje se při tom na žebříček agentury Morning Consult. Vedle toho vadí ANO i pozdnější odchody do důchodu či údajné „největší zdražování za 25 let“. Podle experta na politický marketing Ondřeje Obluka jde o „mix populistických frází a bezskrupulentních lží“. K aktuálním přestřelkám mezi ANO a ODS se vyjadřují i politologové, zatímco premiér Fiala bude již ve čtvrtek 13.3. od 10:30 hostem pořadu Blesku. Ptát se ho můžete na to, co vás zajímá, i vy přes formulář níže.
ANO na billboardech šije do Fialy: „Nejhorší premiér na světě.“ Populismus a lži, míní marketér
1.Marketér: Mix populistických frází
První místopředseda ANO a stínový premiér Karel Havlíček novou fázi kampaně potvrdil a řekl, že se jedná o kampaň „čistě faktickou“ a o vysvědčení vlády. Předseda poslaneckého klubu ODS Marek Benda reagoval na plakáty tak, že ANO předvádí destrukci společnosti.
Billboardy, na kterých je zobrazen buď sám Fiala, nebo společně s předsedou koaličního hnutí STAN a ministrem vnitra Vítem Rakušanem, se zaměřují kromě kritiky zdražování jednotlivých oblastí také na zvyšování věku odchodu do důchodu až na 67 let, zvýšení daní nebo na podle ANO „největší zdražování za 25 let“.
„Výběr hesel svědčí o tom, že si hnutí ANO a jeho marketéři drží standard, pokud jde o kvalitu své předvolební kampaně,“ řekl Blesku politický marketér Ondřej Obluk. „Tedy mix populistických frází a bezskrupulentních lží, protože sám jistě ví i pan Havlíček, že ministerstvo financí ceny léků neurčuje již od roku 2008 a že vysokou inflaci před 2 lety odstartovala rozpočtová nezodpovědnost právě předchozí vlády ANO,“ vysvětlil marketér.
Petr Fiala bude ve čtvrtek 13.3. hostem pořadu Ptám se, pane premiére, na Blesk.cz. Ptát se můžete předsedy vlády na to, co vás zajímá z domácí či světové politiky i vy. Prosím o slušně formulované a podepsané dotazy:
Online chat2.Politolog: Vyhrocené emoce ANO
„Vyhrocené soudy a emoce hnutí ANO bych příliš vážně nebral. Voliči o neúspěších Fialovy vlády vědí svoje sami a přehánění netřeba,“ sdělil Blesku politolog Lukáš Jelínek.
„Souviset však může i s tím, že hnutí ANO schází vlastní pozitivní sdělení. Program teprve ladí, ale napsat ho tak, aby uspokojil všechny, je skoro nemožné. Zato nespokojenost, odpor a kritika spojuje, a z toho hodlá Babiš těžit,“ vysvětlil Jelínek.
ANO již do kampaně nasadilo i svou šéfku sociálních síti Anetu Zicklerovou, označovanou za „Babišovu“ zrzku. Ta točí videa namířená proti Fialovi spolu s influencerkou Viktorií Kalivodovou. Utahují si tam např. z „Fialovy kampeličky“, či z toho, že ANO potáhne podle Fialy Česko na východ.
Video "Babišova zrzka" v akci, Fialova kampelička i sliby vlády: Aneta Zicklerová a Viktorie Kalivodová si utahují z Fialy na videích ANOVideo se připravuje ...3.Havlíček tvrdí: Fiala skončil poslední
„Jedna z variant (billboardů, pozn. red.) taky říká, že je Petr Fiala nejhorší premiér na světě, ale i to je fakt. Vycházeli jsme z mezinárodního hodnocení lídrů, které pravidelně dělá společnost Morning Consult. V tom žebříčku jsou premiéři a prezidenti a Petr Fiala skončil úplně poslední,“ uvedl Havlíček.
Agentura Morning Consult naposled na konci ledna zveřejnila průzkum, v němž sleduje hodnocení více než dvacítky světových lídrů. Zatímco v čele je indický premiér Nárendra Módí, na chvostu je podle průzkumu Fiala.
Podle žebříčku, na který se ANO odkazuje, vyjadřuje českému premiérovi podporu 16 procent lidí, 77 procent nikoli, sedm procent se nevyjádřilo nebo neví. Data však nejsou tak jednoznačná, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Video Fiala v Blesku: Babiš je prodavač strachu, lže a manipulujeVideo se připravuje ...4.Vytrženo z kontextu?
„Konkrétní negativní informace o hodnocení českého premiéra vychází z reálného průzkumu, ten je ale vytržen z kontextu. Hodnocena v něm byla pouze část světových státníků, neplatí tedy tvrzení o nejhorším premiérovi na světě,“ vysvětlil pro Blesk politický marketér Marek Chytráček, podle kterého ale billboardy svůj účel splní.
„Hnutí ANO hraje spíše na efektivitu sdělení než jeho pravdivost. Volební kampaň se pomalu rozjíždí, podobných zkreslených výroků a informací bude přibývat,“ dodal Chytráček.
S tím, že zmiňovaný žebříček je potřeba brát s rezervou, souhlasí i Obluk. „V případě Morning Consult jde o žebříček oblíbenosti politických leadrů, nikoliv jejich výkonu,“ řekl. „Je to stejné, jako kdyby někdo odvodil od faktu, že Babišova vláda byla opakovaně hodnocena jako jedna z 5 nejhorších na světě ve zvládnutí covidu, to, že měla nízkou oblíbenost. Tyto dva parametry spolu mohou, ale nemusí souviset (a často nesouvisí, pokud někdo dělá správná, ale nepopulární opatření),“ doplnil Obluk.
Video Babiš v Blesku: O rozvodu s Monikou a rodině v kampani, nástupu Trumpa nebo FialoviVideo se připravuje ...5.Benda: Destrukce společnosti
„To, co předvádí hnutí ANO, je úplně čistá destrukce společnosti,“ uvedl ke kampani ANO šéf sněmovní frakce ODS Benda.
Zmínil „neuvěřitelné útoky na premiéra a ministryni obrany“ v době, kdy se Evropa snaží v reakci na bezpečnostní rizika o navýšení výdajů na obranu. „Oni tady budou chodit s tím, že máme peníze převést na možná sociální věci, možná zdravotnictví, možná školství. Je to úplný bizár a musíme se s tím umět vypořádat,“ řekl.
Vyostřená kampaň?
„Jako pokaždé se očekává velice vyhrocená osobní kampaň, to už je běžnou součástí dnešní reality. Pro vládní strany se jedná o příležitost poslat Andreje Babiše do politického důchodu, Babiš má naopak obrovskou motivaci pomstít se za předchozí prohry,“ myslí si Chytráček. „Na hraně volitelnosti se navíc pohybuje hned několik stran, které budou bojovat o každý hlas. Proto se dá očekávat, že v rámci předvolebního boje budou stupňovat svou rétoriku,“ dodal.
S tím souhlasí i Obluk. „Lze očekávat, že se kampaň s blížícími se volbami bude vyostřovat více a více. A pokud jde o témata, k těm vnitropolitickým pravděpodobně v nějaké podobě přibude téma války na Ukrajině v kontextu dynamického vývoje a názorových veletočů USA a prezidenta Trumpa,“ řekl.
„Bude zajímavé sledovat, jak se ANO vypořádá s faktem, že jimi podporovaný Trump poslední dobou činí kroky, které jsou pro Evropu a tím i pro Českou republiku negativní,“ doplnil Obluk.
6.Komínek: Vláda je u voličů v problémech
„Současná vláda je ve velkých problémech i u svých původních voličů, kteří ji mimo jiné volili kvůli vnímané kompetenci právě v ekonomických otázkách, a nyní se cítí zklamáni,“ sdělil Blesku expert na politický marketing Karel Komínek.
Kampaň podle něj bude do určité míry rezonovat i s bývalými voliči stran ve vládní koalici. „Nepřesvědčí je k volbě ANO, ale může je odradit od účasti ve volbách a to je často efektivnější,“ vysvětlil.
Drahota jako téma voleb
A právě ekonomická témata budou jedním z hlavních tahounů letošních voleb, shodují se experti. „První fáze kampaně hnutí ANO je jasně orientovaná na ekonomická témata a nedůvěru ve Fialovu vládu. Vládu ANO dlouhodobě spojuje s drahotou a zdražováním. Tohle je jenom logickým vyústěním dlouhodobé rétoriky ANO,“ míní Chytráček.
„Hnutí se bude z nepopularity vlády a z ekonomických témat snažit udělat téma voleb. Vláda se bude bránit tím, že se jednalo o bezprecedentní období – začala válka na Ukrajině, propukla energetická krize a vysoká inflace, do Bílého domu se s tažením i proti Evropě vrátil Donald Trump,“ vysvětlil svá očekávání Chytráček.
„Pro hnutí ANO je výhodnější řešit ekonomickou situaci občanů než se zaplétat do mezinárodní politiky. V otázce Ukrajiny i podpory Donalda Trumpa je ve složité pozici, musí se přizpůsobovat měnící se situaci. Naopak kritiku vlády za drahotu může efektivně komunikovat prakticky pořád,“ dodal Chytráček.
A souhlasí s ním i Komínek. „Celonárodní volby často nejvíce ovlivňují ekonomická témata, ANO si nechává dlouhodobě zpracovat data o náladách ve společnosti, takže výběr nejen dává obecně smysl, ale je jistě i podložený celou sadou průzkumů,“ uzavřel Komínek.
Kampaň Spolu
Loni v listopadu zahájila koalice Spolu složená z ODS, KDU-ČSL a TOP 09 kampaň o naplňování vládního programového prohlášení na dvou stovkách billboardů a prostřednictvím dalších kanálů. Předsedové stran pod heslem „Spolu děláme, co je třeba“ jejím prostřednictvím sdělovali, že kabinet zbavil Česko závislosti na Rusku, snížil rozpočtový deficit či otevře 207 kilometrů nových dálnic.
V předvolebních průzkumech aktuálně jasně vede ANO se zisky přes 30 procent před koalicí Spolu a hnutím STAN.
Souhlas ,nelze ho ani vidět,ani poslouchat