Co předcházelo letecké tragédii ve Washingtonu: Fatální chyby na dispečinku!?
Co může za fatální srážku dopravního letadla s vojenským vrtulníkem? Vzdušný prostor kolem Washingtonu je přetížený a komplikovaný, což je kombinace, která podle leteckých odborníků může vést ke katastrofě. Může být výzvou i pro nejzkušenější piloty, neboť se musejí orientovat podle pohybu stovek dalších komerčních i vojenských letadel a nepřístupných oblastí kolem citlivých míst včetně Bílého domu a Pentagonu - ministerstva obrany. A dohlíží na ně řízení letového provozu, jemuž se nedostávají dispečeři.
„Byla to katastrofa na spadnutí. Ti z nás, kteří to dělají už dlouho, marně upozorňovali, že se něco takového stane, protože naše systémy jsou extrémně přetížené,“ uvedl Ross Aimer, kapitán aerolinek United Airlines ve výslužbě a ředitel firmy Aero Consuting Experts, o středeční smrtelné nehodě.
Podle Nicka Danielse, prezidenta Národní asociace leteckých dispečerů, není neobvyklé, že dispečeři sledují mnoho konfigurací najednou. V době středeční srážky jeden pracoval na dvou různých stanovištích na věži, řídil místní i vrtulníkový provoz, uvedl zdroj z řízení letového provozu televizi CNN.
Tak tomu mělo být až od půl desáté večer, ale vedoucí pustil jednoho z dispečerů domů dříve. „Nebyla to pro daný čas a objem dopravy normální konfigurace,“ konstatuje předběžně Federální úřad pro letectví (FAA).
Jenže Reaganovu letišti se nedostává personálu - cílem je mít 30 dispečerů, leč v září 2023 jich podle Daily Mailu mělo jen 19. CNN pak uvedla, že je situace o něco lepší, dispečerů je 24 a čtyři pozice jsou neobsazené.
Vojáci příliš vysoko
Vojenský vrtulník se patrně odchýlil od povolené trasy - mají létat do výšky 200 stop, pak je bezpečnostní prázdné pásmo, nad 300 stopami létají dopravní letadla. Posádka black hawku to dobře věděla, šlo o rutinní let - přesto podle deníku The Daily Mail letěla o půl míle jinde a nad limitem 300 stop, možná až ve 400 stopách.
Podle deníku The New York Post sehrál klíčovou roli problém v komunikaci. Dispečer se zeptal vojenského pilota, zda vidí CRJ, čímž myslel Bombardier CRJ 701 společnosti American Eagle (pobočky American Airlines). Posádka black hawku potvrdila, že ano - jenže možná každý hovořil o jiném CRJ.
„Odborníci se domnívají, že pilot vrtulníku manévroval, aby se vyhnul špatnému letadlu - letadlu stejného modelu, které startovalo dále - a let společnosti American Airlines neviděl, dokud nebylo příliš pozdě,“ píše New York Post.
Podle vysloužilého pilota black hawků, podplukovníka Darina Gauba, měl dispečer být v komunikaci specifičtější. „Obvykle se říká něco jako ‚Black Hawku, vidíte letoun na vašich 11 hodinách, pět mil daleko, pohybující se k severu?‘ nebo tak něco,“ řekl New York Postu.
Jen den před neštěstím mohlo tamtéž dojít k obdobnému. V úterý večer místního času se letadlo společnosti Republic Airways letící z Connecticutu blížilo k přistávací dráze, vtom ho řízení letištního provozu upozornilo na vrtulník v jeho blízkosti,. „Nad Georgetownem letí ve výšce 300 stop (asi 91 metrů) směrem na sever vrtulník,“ informoval podle zvukového záznamu z webu LiveATC.net řídící letového provozu posádku letadla.
Během několika okamžiků komerční letadlo začalo odbočovat směrem od letiště Ronalda Reagana, jak ukazují data z webu FlightAware, jenž sleduje lety. „Dostali jsme výstrahu o pohybu helikoptéry pod námi,“ řekl ženský hlas v záznamu z kokpitu o upozornění systému, který diagnostikuje riziko hrozící srážky. Letadlo pak ve 20:11 místního času (ve středu 2:11 SEČ) na washingtonském letišti bezpečně přistálo. Podobně těsné to v posledních letech bylo víckrát.
Zaujalo mne, kolik diskutérů ze zahraničí začíná pochybovat, že šlo o mešťastnou náhodu. Opravdu, dost lidí si začíná myslet, že šlo o úmyslný čin ze strany vojenské helikoptéry. Dokonce zahraniční diskutéři jsou naštvaní, když titulek vyzní ve smyslu, že letadlo narazilo do helikoptéry. Propagují myšlenku, že helikoptéra neměla letět témt o koridorem a že do letadla narazil aona, i když nos letadla rozbil vrtulníku rotor vrtule. Co se týká úmyslného sejmutí letadla vrtulníkem, je to myšlenka opravdu odvážná, zní hodně konspirativně, ale když si připomeneme datum 11.9., kdy byla letadla úmyslně naváděna do významných budov, na příklad letadlo rozbilo Dvojčata, tak i tuto konspiraci s vrtulníkem vidíme jinak. Vždy je nám líto nevinných obětí, zajímají nás jejich tváře a soucítíme s rodinami a příbuznými, kteří pro ně teď pláčí.Ale opravdu chceme vědět, jak se tohle mohlo stát. Diskutovat se bude ještě dlouho.