Von der Leyenová v akci: Jak nezabít autoprůmysl? Vondra má pochyby, Nerudová doufá v konkrétní kroky
Evropská komise se chce bavit s automobilovým průmyslem. Ve čtvrtek pod vedením své šéfky Ursuly von der Leyenové zahájila strategický dialog s velkými koncerny i lobbisty. Jaké konkrétní kroky lze očekávat a zda dojde i na úpravu ekologických opatření, se veřejnost dozví v březnu. Podle bruselských novinářů chce Leyenová rušit byrokratické překážky, které sama ve svém prvním období konstruovala.
Pouhý den po představení Kompasu konkurenceschopnosti, jehož cílem je snížení byrokracie a rozvoj inovací v sedmadvacítce, přišlo na řadu jednání s výrobci aut. „Ursula von der Leyenová se připravuje na odstranění spousty byrokratických překážek na jejichž vzniku se podílela,“ okomentoval postup předsedkyně komise server Politico.
Mezi průmyslníky byli zástupci Renaultu, Volva i koncernu Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto. Celkem dorazilo 22 podniků, které sídlí nebo vyrábí vozidla na území Unie. Mezi nimi nechyběla ani americká Tesla patřící nejbohatšímu muži planety Elonu Muskovi.
Právě pozvánku pro Teslu stejně jako pro Volvo vlastněné čínským Holdingem Geely kritizoval český europoslanec Alexandr Vondra (ODS).
„Na jednu stranu netaktické pozvání pro čínské (Volvo) a americké (Tesla) automobilky a zelenou radikální neziskovku, na druhou stranu chybí někteří významní hráči. Dominují Francouzi a Němci. Vypadá to spíš jako PR stunt před německými volbami než vážně míněný pokus o záchranu auto-motive v Evropě. Snad budeme pozitivně překvapení,“ řekl.
Další postup má komise představit 5. března. Vypracováním akčního plánu na základě diskuse s průmyslníky byl pověřen eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. Tento plán „vytyčí jasný směr, který zajistí, že náš průmysl bude v Evropě prosperovat a úspěšně konkurovat na globální scéně,“ doplnila šéfka komise.
„Dnešní setkání nejvyšších šéfů automobilových koncernů s komisí vidím jako první etapu, která by měla začátkem března vyústit v konkrétní kroky. Strategický dialog s automobilovým průmyslem jsme za naši frakci EPP navrhovali, a jsem ráda, že se to stalo realitou,“ myslí si europoslankyně Danuše Nerudová (STAN).
„Věřím, že se komise podobně inspiruje i našimi dalšími návrhy, zejména aby emisní sankce nedopadly na investice automobilek do inovací a nízkoemisní mobility. Místo obecných proklamací, jako je 'zrušíme Green Deal', pracujeme na konkrétní úpravě norem tak, aby se posílila konkurenceschopnost a ochránila pracovní místa,“ dodala.
„Zatímco některé části zveřejněného kompasu bohužel postrádají konkrétnost, v otázce úprav pravidel důležitých pro autoprůmysl to neplatí. Cíl snížit emise a tím i spotřebu paliv, který platí od letošního roku, hodlá komise držet, avšak na stole je zvýšení flexibility při jeho vyhodnocování. To přesně odpovídá postoji, který jsem s kolegy v naší skupině prosadil, například vyhodnocování plnění cíle v delších intervalech,“ uvedl další český europoslanec Luděk Niedermayer (TOP09).
K zahájení dialogu se vyjádřil i český ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Ocenil při tom i práci europoslanců ze svého hnutí. „Vítám to, že se i díky české iniciativě Evropská komise začíná intenzivně zabývat stavem automobilového průmyslu a naší konkurenceschopností jako takovou. Doufejme, že dialog přinese výsledky, já budu i nadále dělat vše pro to, abychom evropskému průmyslu pomohli. Je také potřeba ocenit práci českých europoslanců Danuše Nerudové a Jana Farského, mám na jejich aktivity od automobilového průmyslu samé pozitivní reakce, na rozdíl od jiných, kteří měli auta jako velké předvolební téma a dodnes reálně v Evropském parlamentu nic neudělali,“ řekl Blesku.
Rozum nebere