Ženy vrací úder. Do podnikání se hrnou víc než muži

Podnikání přestává být doménou mužů a něžnou rukou mu vládne slabší pohlaví. Vyplývá to z největší analýzy podnikání v Česku.
Čísla mluví jasně. Na deset nových žen v podnikání připadá jeden muž. „Ženy jdou nahoru, zatímco muži stagnují,“ komentuje výsledek analýzy Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Podle něj mají muži co dělat, aby ženám stačili.
Třetina podnikatelů nosí sukně
Zatímco počet podnikatelů jako by stopl rok 2011, počet podnikavých žen výrazně roste. Třetinu ze všech podnikatelů dnes tvoří ženy. Na rozdíl od mužů jich nejvíc podniká ve věkové skupině 25 až 54 let, téměř 70 procent. Muži pak naproti tomu často v podnikání pokračují i v důchodovém věku.
Nakopne je ztráta práce
A proč ženy vlastně začnou podnikat? Podle odborníků to bývá reakce na obtížnou životní situaci, například ztrátu zaměstnání. Když už se ale do podnikání vrhnou, dělají ho naplno. A většinou se jim jejich námaha vyplácí nejen finančně. Podnikatelky jsou se svým způsobem života a prací spokojenější než ženy závislé na jednom zaměstnavateli a čím dál více si uvědomují výhody nezávislosti.
Důležitý ale není jen razantně rostoucí počet podnikatelek, ale především jejich úspěšnost. „Začíná se projevovat, že ženská rafinovanost, odolnost, schopnost jít za výsledkem a ne za vítězstvím a střízlivost z dosažených úspěchů jsou v současném podnikání základními předpoklady úspěchu,“ dodává Havlíček.
8 důvodů, proč ženy bodují
Schopnost firmy přežít na trhu se ukáže až při prvním neúspěchu. A právě tady ženy bodují. „Když se žena do něčeho pustí, chce dokázat, že to jde,“ vysvětluje motivaci podnikatelek Eva Vašková Čejková, patronka projektu Podnikavá žena. Co dělá z žen úspěšné podnikatelky:
- jsou odolnější
- nevzdávají se při prvním neúspěchu
- jsou odhodlané
- mají výdrž a zarputilost
- dotahují věci do konce
- nemají přehnané ambice
- postupují krok za krokem
- zbytečně neriskují
Podnikání na „vedlejšák“
Výrazným trendem mezi podnikateli, bez ohledu na pohlaví, je nárůst podnikání jako vedlejší činnosti. Jednoduše řečeno, řada lidí si podnikáním přivydělává ke svému normálnímu povolání. „Být podnikatelem je dnes snadnější než kdy dřív – k podnikání stačí jako doklad výpis z živnostenského rejstříku a jsou zde menší požadavky na délku praxe, bezúhonnost a bezdlužnost,“ říká k tomu Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu.
Podnikání v číslech
- V České republice podnikají téměř 2 miliony lidí, z toho 1 milion aktivně.
- Na jednoho muže dnes připadá 1,5 živnostenských oprávnění, na ženu 1,3.
- Mezi silné podnikatelské regiony patří tradičně Praha a severní a jižní Morava.
- Největší nárůst podnikání vykazují v posledních letech střední Čechy, které postupně přebírají dřívější roli Prahy.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.