V důvodové zprávě k vyhlášce resort školství uvádí, že si novinky vyžádají ze státní pokladny navíc 410 milionů korun v září až prosinci 2016, miliardu v roce 2017 a 1,5 miliardy o rok později. Zároveň ale dodává, že jde zatím o odhady.

Ministerstvo financí reaguje, že z jeho strany tyto požadavky "nelze akceptovat". Když ministerstvo školství pod vedením Marcela Chládka (ČSSD) novelu překládalo, tvrdilo, že zvýšené finanční nároky bude schopno pokrýt v rámci schválených výdajů. "Musím trvat na svém stanovisku, že součástí navrhované vyhlášky musí být vyjádření, že případné finanční dopady budou zabezpečeny v rámci stanovených výdajových limitů kapitoly MŠMT," uvedl ministr financí Andrej Babiš (ANO) v průvodním dopise adresovaném současné ministryni školství Kateřině Valachové (ČSSD).

Uznává, že tehdejší nedostatečné vyhodnocení finančních dopadů současná šéfka resortu nezavinila, a připouští možnost dalších jednání. S těmi resort Valachové počítá. "Ministerstvo školství je s ministerstvem financí dohodnuté (už z jednání v létě 2015), že bude tuto problematiku průběžně vyhodnocovat a na základě reálné potřeby bude iniciovat další jednání o navýšení rozpočtu v této oblasti," uvedlo tiskové oddělení úřadu.

Připomnělo, že na příslušné podpůrné opatření má žák se speciálními vzdělávacími potřebami nárok ze zákona. To je také klíčová změna, kterou má novela od letošního září přinést. Mělo by se tím ulehčit začlenění handicapovaných a různým způsobem znevýhodněných dětí do běžných škol a sjednotit podmínky pro ty, které se už nyní vzdělávají společně se zdravými vrstevníky.

Ministerstvo školství dnes konečnou podobu vyhlášky předá legislativní radě vlády. K jeho návrhu, jak by mělo společné vzdělávání vypadat, se ze strany některých krajů, školských odborů a mimo jiné i ze Svazu měst a obcí sešla celá řada připomínek. "Snahou ministerstva bylo promítnout do textu vyhlášky připomínky nejen krajů, ale i ostatních připomínkových míst tak, aby text vyhlášky odpovídal zákonnému zmocnění a současně reflektoval požadavky praxe," sdělilo tiskové oddělení úřadu.

V připomínkách se opakovaly například obavy z nedostatečného počtu pracovníků školských poradenských zařízení i dalších specialistů, které je navíc podle některých kritiků obtížné sehnat. Navrhované lhůty na vydání doporučení a další úkony jsou prý vzhledem ke kapacitám poraden nereálné. Odbory také poukazují na to, že učitelům přibudou další povinnosti, aniž budou jiné redukovány.

Otázkou zůstává také to, jak si se vzděláváním integrovaných dětí poradí učitelé bez zkušeností s nimi a bez znalostí z oboru speciální pedagogiky. "Pro tyto učitele se budou organizovat semináře na osm hodin, což se má rovnat studiu speciální pedagogiky, které trvá tři až pět let," uvedl Svaz měst a obcí.

Podobně jako kraj Vysočina a odbory tento svaz kritizuje navrhovaný model jednoznačného upřednostňování integrace dětí do běžných tříd, pokud to jejich stav připouští. V několika souborech připomínek je negativně hodnoceno upozaďování rodičů při volbě způsobu vzdělávání dítěte. Krajům se také nelíbí rovněž velmi omezená možnost vzdělávat děti s různými handicapy v jedné speciální třídě. Pokud totiž základní školy takovou třídu zřizují, jsou do ní obvykle zařazovány děti s různými potížemi.