"Nadaný žák není ten, který sedí, všechno ví, přihlásí se a je slušný. Někdy je velmi těžké je zkrotit. Je však motivující vidět jejich úspěchy, vyučování je nesmírně tvořivé, žáci do toho dávají fantazii a své myšlení, které je úplně jiné," řekla Urbanová.

Na zlínské základní škole jsou třídy prvního stupně s asi 50 nadanými dětmi, většina jich pak odchází studovat na gymnázia. Učitelé pro žáky musí připravovat spoustu pracovních činností. "Někteří jsou s prací hotoví za pět minut, někteří ji nestihnou za celou hodinu, musím mít množství aktivit a pracovních listů. Nemají rádi stereotyp," řekla učitelka.

Najít učitele, který by držel krok s nadanými dětmi a zvládnul je i po výchovné a sociální stránce, není podle ředitelky jednoduché. Stalo se už, že pedagog nápor nezvládl a odešel. Často učí mladí pedagogové, vhodné adepty ředitelka vyhledává i mezi studenty olomoucké univerzity. "Někdy je to náhoda, jedna paní učitelka pracovala jako asistentka pedagoga u nadaného žáka a pak přešla k nám," uvedla Jančíková.

Vedení školy se snaží učitele motivovat nejen finančně, ale také jim zajišťovat další vzdělávání na speciálních seminářích. "Řada rodičů dává hodně najevo, že si jejich práce váží, takže i tento nehmotný stimul funguje," poznamenala ředitelka.

Nadaným dětem, které se často výrazně prosazují a snaží se zavádět vlastní pravidla, pomáhá také školní psycholožka. Ve škole funguje klub, kde děti mohou ve volném čase probrat s pedagogy i psycholožkou různé situace, věnují se tam také záležitostem, které je zajímají.

"Práce s nadanými dětmi je hodně náročná. Často se stane, že něco nevím, ale učitel není vševěd a v tom případě je vyzvu, ať si tu informaci najdou. Ve třídě máme různé slovníky a encyklopedie. V některých oblastech toho děti skutečně vědí mnohem více než já," řekla Urbanová.