Dlouhotrvající potlesk vyvolal na začátku už příchod slavného tělesa. Vídeňští filharmonici zahájili koncert českou hymnou. Harfa v úvodu první symfonické básně Vyšehrad pak kvůli hlučícímu dítěti v publiku začala nadvakrát.
Má vlast se uvádí na Pražském jaru téměř každoročně. Skladby se ujímá každý rok jiný dirigent. Barenboimova účast na zahajovacím koncertu festivalu je výsledkem několikaletého vyjednávání. Slavný argentinsko-izraelsko-španělský dirigent pojal přípravy důkladně. Nechal si zaslat videozáznam slavné interpretace Rafaela Kubelíka z Pražského jara 1990 a Smetanovu Mou vlast zařadil na program abonentního koncertu Berlínského Státního orchestru 12. a 13. prosince 2016 v Berlíně. Poté dílo nastudoval s Vídeňskými filharmoniky a uvedl na koncertech ve Vídni, Paříži a Kolíně nad Rýnem. S Vídeňskými filharmoniky Mou vlast zahrál v předvečer festivalu 11. května v Mnichově.
Přípravy proslulého dirigenta a Vídeňských filharmoniků na provedení cyklu Smetanových symfonických básní pro zahájení letošního Pražského jara mapuje dokumentární film s názvem Barenboim, Smetana, Má vlast. Režisér Martin Suchánek v něm mimo jiné zachycuje Barenboimovu důkladnou práci s orchestrem. Premiéra se uskuteční u příležitosti mezinárodního filmového festivalu Zlatá Praha letos na podzim.
Barenboim v dokumentu zdůraznil, že téma vlasti je v dnešní době stejně aktuální jako v době Smetanově. Úzce se dotýká i jeho samotného, protože se angažuje v lidskoprávních a politických otázkách. Založil West-Eastern Divan Orchestra, v němž bok po boku hrají mladí hudebníci z Izraele a Palestiny.
Zahajovací koncert sledovali lidé nejen v Obecním domě, ale také v parku Kampa, kde začal program již v 17:00, a v několika kinech. V prologu festivalu ve čtvrtek v pražském klubu Royal vystoupil houslista Josef Špaček a klavíristka Pallavi Mahidharaová. Indicko-americká hudebnice nahradila původně avizovaného Lukáše Vondráčka, který se kvůli pracovním povinnostem z vystoupení s názvem Před zahájením omluvil. Dopoledne se na Vyšehradském hřbitově uskutečnil tradiční pietní akt k uctění památky Bedřicha Smetany, který předznamenal začátek festivalu. Již 8. května také začal 69. ročník Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, tentokrát pro obory housle a cembalo.
Má vlast je podobně jako Smetanova opera Libuše vyhrazena zejména slavnostním příležitostem. Jde o cyklus šesti symfonických básní inspirovaný historií, legendami a krajinou Čech. Dílo vzniklo v letech 1874 až 1879, premiéra se konala 5. listopadu 1882 v Praze na Žofíně.
Pražské jaro zakončí 2. června jeden z nejvýznamnějších skladatelů druhé poloviny 20. století, dirigent Krzysztof Penderecki. Největší tuzemská přehlídka klasické hudby nabídne přes čtyři desítky koncertů. Více informací a program se nachází na www.festival.cz.