Podle odborníků se Daniel řadí k mezinárodně nejrespektovanějším filmařům českého původu. Významně zasáhl do historie moderní české kinematografie, když se jako autor námětu, scenárista, režisér, producent či vedoucí jedné z nejprogresivnějších barrandovských tvůrčích skupin podílel na čtyřicítce domácích snímků. Nejúspěšnějším byl oscarový Obchod na korze (1965), kde si proti komunistické byrokracii prosadil postavení producenta, funkci, kterou se snažil zavést do českého filmového průmyslu.
Od poloviny 50. let se Daniel věnoval pedagogické činnosti, k jeho žákům patřili Pavel Juráček a Miloš Forman, a pokračoval v tom i v USA. Tam na něj nedal dopustit David Lynch. Stal se prvním děkanem Amerického filmového institutu v Los Angeles. Učil na Carleton College v Minnesotě a na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. V roce 1981 mu Robert Redford nabídl místo uměleckého ředitele nově vznikajícího Sundance Institutu.
Jeho spoluzakladatel Sterling Van Wagenen dnes divákům v sále řekl, že vyučoval všechny filmaře, kteří mohou za novou tvář americké kinematografie, byly jich zhruba tři stovky. "Studentům rozdával v tomto konkurenčním prostředí sebedůvěru, měl schopnost naslouchat a dostat z nich příběhy, o nichž ani netušili, že je v sobě mají," uvedl.
Daniel se vzdal svého ega. Na dotazy, proč nenatočí vlastní film, odpovídal, že za tu dobu, než by vznikl, vyučí tolik studentů, kteří hned natočí deset vlastních snímků.