Sedmdesátý ročník největší tuzemské přehlídky klasické hudby začal 12. května a skončí tuto středu. Závěrečný koncert bude patřit stejnému orchestru.

Posluchači si úvodem vyslechli suitu z Janáčkovy opery Z mrtvého domu a ve druhé části večera zaznělo základní symfonické dílo britské hudby minulého století - První symfonie od Edwarda Elgara. Na závěr po dlouhém potlesku přidal orchestr Fibichův Poem.

Liverpoolští filharmonici se mohou těšit jednomu českému prvenství, v roce 1993 zahajovali Pražské jaro jako historicky první zahraniční orchestr. Bylo to v době, kdy jim šéfoval uznávaný český dirigent Libor Pešek (1987 - 1997). Odstartovali tak na festivalu éru zahraničních orchestrů, jež se čas od času ujmou provedení Smetanovy Mé vlasti, tak jako letos Symfonický orchestr Severoněmeckého rozhlasu z Hamburku.

Podle Petrenka je Peškův odkaz v orchestru znát dodnes. "Umí hrát českou hudbu a Praha je jim (hráčům) velice blízká. České muzice rozumějí. Já možná k tomu přidávám slovanskou notu," řekl dopoledne novinářům osmatřicetiletý Petrenko. Orchestr považuje za poctu, že si ho pořadatelé Pražského jara pro zakončení festivalu vybrali. Pro Petrenka osobně patří Praha vedle rodného Petrohradu a Paříže k nejoblíbenějším městům.

Koncert drží ještě další prvenství. Bergovy písně byly inspirovány skladatelovým vztahem s jeho budoucí ženou Helenou. Sedm písní bylo už vydáno v roce 1928. Další tři písně upravil v posledních letech muzikolog Chris Gordon, ty Berg ovšem spojoval se vztahem s jinou ženou z Prahy. Dnes všech deset souhrnně poprvé zaznělo na evropském kontinentě. Rovněž Janáčkovu svitu orchestr zahrál prvně před publikem.