"Kdybych tyto úspěchy přirovnal k hokejistům, tak je to jako když nějaký hráč vyhraje mistrovství světa, Stanley Cup a olympijské hry," řetkl ředitel Pražského jara Roman Bělor.

"Vztah k evropské kultuře má v Číně kořeny ve velké kulturní revoluci, která byla v minulém století velkou katastrofou. Ale na druhou stranu její důsledky vyvolaly v lidech touhu poznávat ostatní kultury. Odtud pramení naše nadšení pro evropskou hudbu," řekla ČTK na dnešním setkání s novináři pětatřicetiletá Čchen Sa. "S problémy se potýkali moji rodiče, já už jsem nasedla do rozjetého vlaku, dnes mám díky čínské vládě příležitost poznávat cizí kultury. Hudba je mezinárodní jazyk," dodala.

Čchen Sa zahraje kromě výběru z Chopinových Mazurek Preludium i chorál a fugu od Césara Francka. Dále zazní Debussyho Bergamská suita. Její čtvrtá část, slavný Svit luny, k němuž Debussy našel inspiraci ve stejnojmenné básni Paula Verlaina, se stala známou daleko za hranicemi klasické hudby. Na závěr recitálu zazní Schumannův Karneval.

"Debussyho Bergamská suita je překrásná, vedle Francka se bude dobře vyjímat. Po přestávce zahraji několik mazurek od Chopina, ty budou intimnější. A závěrečný Schumannův Karneval je drobnokresbami postav, které jsem si opravdu zamilovala," řeka Čchen Sa, která má své oblíbence i mezi představiteli tuzemské klasické hudby.

"Jsem obrovskou fanynkou Leoše Janáčka. Jeho styl je hodně zvláštní, trvá déle, než ho poznáte a odvážíte se s ním vystoupit. Ráda bych ho na Pražském jaru zahrála, a neříkám to jenom proto, že jsem právě v Praze," uvedla Čchen Sa.