Návrh má umožnit vydavatelům požadovat poplatek za odkaz nebo za náhled na článek na internetových platformách. Nová právní úprava by tak měla napravit současnou nerovnováhu, kdy internetoví giganti využívají produkce zpravodajských médií, což jim přináší příjmy z reklamy, o které se ale dál s nikým nedělí. Tvorba takového zpravodajství je přitom velmi nákladná.
Směrnice se týká rovněž odměn filmových tvůrců za distribuci jejich díla online. Proto ji dnes v Benátkách podpořili i známí režiséři jako Mike Leigh, Jacques Audiard, Paolo Sorrentino nebo Agnieszka Hollandová. Tvůrci v takzvané benátské deklaraci uvedli, že připojili svůj podpis pod petici sdružení evropských filmových režisérů (FERA), scenáristů (FSA) a audiovizuálních tvůrců (SAA) požadující modernizaci stávajících pravidel pro autorská práva na internetu. Mezi signatáři deklarace je i český režisér Jan Hřebejk nebo herečka Eva Vejmělková.
Proti změně se ostře staví Facebook a Google; obě společnosti tvrdí, že nová úprava by ohrozila volný přístup lidí k internetu. Ve skutečnosti tomu tak není a cíl návrhu je jiný, upozornila EANA. Internetoví giganti jako Google a Facebook využívají zdarma obrovské množství zpráv, které za vysoké náklady vyrábějí zpravodajské a tiskové agentury. Tyto články přitom využívají k tomu, aby přilákali inzerenty, a když se tak stane, peníze, které díky reklamě získají, nevrátí do médií. Jejich obrovská členská základna a rostoucí podíl na reklamě z obsahu přitom znamenají, že Facebook a Google se prakticky staly duopolem a na celosvětových příjmech z internetové reklamy, bez Číny, se loni podílely až 80 procenty.
Podle navržené reformy by měly internetové platformy sdílet malou část svých příjmů s producenty obsahu. Jak upozornila EANA, jde jen o to, aby se autorské právo srovnalo se současnou realitou.
EANA má více než tři desítky členů. K prohlášení se připojila nejen řada ředitelů agentur z EU, včetně generálního ředitele České tiskové kanceláře, ale i z Ukrajiny a Turecka. Pod petici AFP se už také podepsalo více než 100 novinářů z 27 evropských zemí včetně Česka, mezi nimi řada nositelů národních i mezinárodních novinářských ocenění.
Prohlášení EANA upozornilo, že zpravodajské společnosti a tiskové agentury se ocitly v absurdní situaci. Jsou to právě ony, kdo investuje obrovské částky do výroby zpravodajství, a jejich novináři se často i za velkého nebezpečí snaží poskytovat přesné, rozmanité a komplexní zpravodajství. Musejí financovat vysoké částky do internetového zpravodajství, ovšem nakonec to jsou velcí internetoví hráči, kdo sklízí výsledky jejich práce, aniž by je to něco stálo.