Podíl spotřebitelů, kteří upřednostňují nákup přes notebook či počítač, klesl od roku 2016 z 82 na 73 procent. V případě tabletu pak ze sedmi na šest procent. Lidé nad 65 let, kteří nakupují on-line, využívají počítač v 85 procentech případů.
Ze 129 největších maloobchodních prodejců jich má web přizpůsobený pro mobil 81 procent, 25 procent nabízí i mobilní aplikaci. "U mobilního nakupování lze čekat další růst, během dvou let v průměru k 30 až 35 procentům, u mladých do 34 let to může být až 50 procent," uvedl Jan Penkala z konzultační společnosti Acomware. Ve Velké Británii, Švédsku nebo Irsku je nyní tento podíl mezi 35 až 45 procenty.
Osobní zkušenost s reklamací či vrácením zboží koupeného na internetu má 65 procent Čechů, ukázal rovněž průzkum. U zhruba ve čtyřech reklamacích z deseti mají zákazníci výhrady k postupu prodejce. "Reklamace je obecně pro prodejce riziková, protože může vést ke ztrátě zákazníka. I když vše proběhne správně, zhruba 30 procent zákazníků už příště raději nakoupí jinde," dodal Penkala. Ještě horší je podle něj situace v případě, kdy zákazník není spokojen s přístupem prodejce nebo mu nejsou proplaceny všechny náklady, například poštovné. V takovém případě si příště vybere jiný obchod až polovina zákazníků.
V případě vrácení zboží v zákonné lhůtě uvedlo 62 procent lidí, že se nesetkali s problémem, 15 procent kritizuje dlouhé lhůty pro vracení peněz. Šest procent lidí v průzkumu uvedlo, že on-line prodejce vrácené zboží odmítl.
Výzkum se uskutečnil v srpnu na vzorku 808 on-line respondentů ve věku 15 a více let.