U BMW klesl prodej o desetinu na 3323 vozů, Mercedesu se snížila poptávka o 17 procent na 3779 aut a Audi zaznamenalo snížení prodeje o dvě pětiny na 1490 vozů.

"Vlivů je celá řada a je obtížné je přesně kvantifikovat. Mezi nejvýznamnější podle mne patří vysoká srovnávací základna způsobená úspěšným rokem 2017, významný pokles reexportů kvůli silnější koruně, nižší prodeje v klasických provedeních sedan/kombi, kde jsou tyto značky tradičně objemově silné, nejistota ohledně zůstatkových hodnot dieselů a přechod zájemců k levnějším variantám SUV masovějších značek," uvedl partner EY Petr Knap.

Výkyvy prodejů podle expertů souvisí také s náběhem nových generací modelů. Například Audi v druhé polovině roku přijde s osmou generací svého dlouhodobě nejoblíbenějšího modelu A6. Předprodeje zahájila na začátku července. V první polovině roku se odbyt A6 meziročně snížil na polovičních 150 vozů. U SUV BMW X5, jehož nová generace přijde v závěru letošního roku, byl v pololetí pokles třetinový.

Zájem o japonský Lexus, což je prémiová odnož japonské Toyoty, naopak od ledna do června vzrostl o 37 procent na 190 prodaných aut. Porsche zvýšilo odbyt o 17 procent na 245 vozů. "Čím dál více se objevují zákazníci, kteří hledají onu ryzí prémiovost, na kterou byli u masových prémiových značek zvyklí před léty a kterou jim dnes Lexus v rámci své filosofie Omotenashi, tedy japonské pohostinnosti, dokáže nabídnout. Tuzemští zákazníci si uvědomují i výhody hybridního pohonu, ke kterým vedle spolehlivosti a nižších provozních nákladů patří i parkování na modrých zónách v Praze zdarma," podotkl manažer značky Lexus Jakub Květoň. Podíl hybridů mezi prodávanými vozy Lexus dosahuje 94 procent.

Celý trh nových osobních aut v prvním pololetí v ČR klesl o 0,5 procenta na 143.784 vozů.