Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou reklamu, za kterou zadavatelé letos zaplatili 16,4 miliardy korun. Meziročně to bylo o 16 procent více. Reklama ve vyhledávání vzrostla o 26 procent na 5,9 miliardy korun. Do katalogů a řádkové inzerce investovali inzerenti 1,1 miliardy korun.

Mezi jednotlivými mediatypy je online reklama stále druhým nejsilnějším médiem. Na trhu jí připadá podíl 22,5 procenta. Dominantní postavení si udržuje televize s podílem 46,4 procenta a celkovým objemem 48,1 miliardy korun. Tisková inzerce dosáhla loni 19,3 miliardy, což je podíl 18,6 procenta. Reklama v rádiích stála celkem 7,6 miliardy korun a outdoorová inzerce 5,3 miliardy Kč.

"Loňské rekordní investice do online reklamy potvrzují její stoupající význam, především v oblasti programatického obchodování, kde je nárůst nejvýraznější. Z pohledu inzertního prostoru internet v Česku, stejně jako v předchozím roce, dál posílil svou pozici druhého nejvýznamnějšího mediatypu," uvedl předseda SPIR Ján Simkanič.

Takzvaný programatický nákup celoplošné reklamy loni rostl o pětinu. Programatická reklama je automatizovaný nákup a prodej digitálního inzertního prostoru.

Výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy (v tis. Kč)

200920102011201220132014201520162017
display*4,475.6935,137.3056,148.2897,378.1859,204.8449,967.37910,481.44714,164.67516,400.893
vyhledávání**1,141.1941,593.7041,871.3202,871.4282,901.8043,360.8863,656.3194,663.1245,857.274
katalogy a řádková inzerce786.111985.445919.806901.7841,200.7881,256.196906.356899.6521,052.715
celkem6,402.9987,716.4548,900.46911,151.39913,307.43514,584.46015,044.12219,727.45123,310.883

* do roku 2015 kombinace ceníkových a reálných cen, od roku 2016 ceníkové ceny

** reálné ceny

zdroj: SPIR