Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou reklamu, za kterou zadavatelé letos zaplatili 16,4 miliardy korun. Meziročně to bylo o 16 procent více. Reklama ve vyhledávání vzrostla o 26 procent na 5,9 miliardy korun. Do katalogů a řádkové inzerce investovali inzerenti 1,1 miliardy korun.
Mezi jednotlivými mediatypy je online reklama stále druhým nejsilnějším médiem. Na trhu jí připadá podíl 22,5 procenta. Dominantní postavení si udržuje televize s podílem 46,4 procenta a celkovým objemem 48,1 miliardy korun. Tisková inzerce dosáhla loni 19,3 miliardy, což je podíl 18,6 procenta. Reklama v rádiích stála celkem 7,6 miliardy korun a outdoorová inzerce 5,3 miliardy Kč.
"Loňské rekordní investice do online reklamy potvrzují její stoupající význam, především v oblasti programatického obchodování, kde je nárůst nejvýraznější. Z pohledu inzertního prostoru internet v Česku, stejně jako v předchozím roce, dál posílil svou pozici druhého nejvýznamnějšího mediatypu," uvedl předseda SPIR Ján Simkanič.
Takzvaný programatický nákup celoplošné reklamy loni rostl o pětinu. Programatická reklama je automatizovaný nákup a prodej digitálního inzertního prostoru.
Výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
display* | 4,475.693 | 5,137.305 | 6,148.289 | 7,378.185 | 9,204.844 | 9,967.379 | 10,481.447 | 14,164.675 | 16,400.893 |
vyhledávání** | 1,141.194 | 1,593.704 | 1,871.320 | 2,871.428 | 2,901.804 | 3,360.886 | 3,656.319 | 4,663.124 | 5,857.274 |
katalogy a řádková inzerce | 786.111 | 985.445 | 919.806 | 901.784 | 1,200.788 | 1,256.196 | 906.356 | 899.652 | 1,052.715 |
celkem | 6,402.998 | 7,716.454 | 8,900.469 | 11,151.399 | 13,307.435 | 14,584.460 | 15,044.122 | 19,727.451 | 23,310.883 |
* do roku 2015 kombinace ceníkových a reálných cen, od roku 2016 ceníkové ceny
** reálné ceny
zdroj: SPIR