"Tito řidiči budou mít náročnější kvalifikaci a budou schopni jezdit složitější směny či trasy. Chceme si tyto řidiče hýčkat a chceme je lépe ohodnotit," uvedl Morys. Řidiče by dopravní podnik využíval také při mimořádných situacích, například při výlukách, kalamitách a podobně.

Dopravní podnik se dlouhodobě potýká s nedostatkem řidičů. V současnosti má v takzvaném evidenčním stavu více než tisícovku řidičů, tento počet zahrnuje zaměstnance v trvalém pracovním poměru i brigádníky. Právě kvůli nedostatku řidičů musel na jaře omezit i některé tramvajové spoje na linkách 6, 9 a 10, které v odpoledních hodinách doplňují páteřní linky.

Řidiče se do podniku snaží přilákat a nabízí jim například náborový příspěvek 15.000 korun. Podle Moryse DPO v současnosti eviduje asi 150 zájemců o pozici řidiče. Řada uchazečů nezvládne například psychologické testy nebo další požadavky. Podle Moryse ale dopravní podnik nechce z jejich náročnosti slevovat, protože řidiči odpovídají za bezpečnost cestujících.

Řidičům i některým dalším zaměstnancům od května vzrostly i mzdy. Řidičům v průměru o 3000 korun v základu mzdy, což je zvýšení o 15 procent. Průměrně se tak jejich hrubá mzda má pohybovat okolo 28.000 korun. Podle Moryse by univerzální řidiči mohli mít mzdu o 20 až 30 procent vyšší. Univerzální řidiče chce dopravní podnik hledat ve vlastních řadách, podle Moryse už nyní někteří z nich mají oprávnění jezdit s dvěma různými dopravními prostředky. Řidiče, který by zvládl všechny tři trakce, zatím dopravní podnik nemá.

Martina Helánová dr