"K rozhodnutí zbývá, zda průmyslová zóna bude fungovat spolu s letištěm nebo bude bez letiště. Obě řešení mají své výhody i nevýhody," řekl dnes v Přerově novinářům ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Pokud by zóna byla bez letiště, tak její plocha bude výrazně větší. "Pokud bude s letištěm, tak pozemků bude k dispozici daleko méně, na druhou stranu to může být zajímavé pro firmy, které chtějí podnikat v leteckém průmyslu," míní Mládek. Podle něj může letištní dráha do Přerova přilákat i investory, jejichž manažeři často létají.

Na rozhodnutí mají úřady čas do konce roku, kdy má Mládkův úřad konečný návrh budoucí podoby průmyslové zóny u Přerova předložit vládě. "Situaci by nám ulehčilo, kdyby se objevil významný investor, se kterým bychom rovnou jednali, jaké má představy," řekl Mládek. Naposledy se spekulovalo o tom, že by do Přerova mohla zamířit britská automobilka Jaguar Land Rover, která se nakonec rozhodla novou továrnu postavit na Slovensku.

Podle hejtmana Jiřího Rozbořila (ČSSD) i primátora Přerova Vladimíra Puchalského je lepší varianta bez letiště, díky které by plocha průmyslové zóny činila 400 hektarů. "Je to plocha, která nemá v Česku obdoby," upozornil Rozbořil. Připomněl, že pozemky v areálu vrtulníkové základny vlastní stát, takže při budování tak velké zóny nebudou problémy s jejich výkupem. "Obrovskou výhodou, kterou možná nemá žádná jiná průmyslová zóna v České republice, je budoucí napojení na dálnici D1," řekl Rozbořil. Průmyslovou zónu v Bochoři lze s pomocí železniční vlečky napojit i na důležitý železniční uzel v Přerově.

Podle Mládka má Česko nyní v hledáčku několik významných investorů. "Nemáme ale velkou průmyslovou zónu, kterou můžeme velkému investorovi nabídnout. Když tedy vynechám Holešov, kde není jednoduché řešení starého problému," dodal Mládek.

Na bochořské základně už byla zahájena demolice bývalých krytů pro vojenské letouny, na kterou vláda vyčlenila 850 milionů korun. Areál prozkoumají pyrotechnici a poté další odborníci, kteří budou zjišťovat, zda není znečištěna zemina a podzemní voda.

Pro stavbu zóny v Bochoři je nyní důležitá dostavba chybějících dvou úseků D1 z Říkovic do Přerova a z Přerova do Lipníku nad Bečvou. Druhý z úseků se začal stavět v polovině roku, pro stavbu úseku z Říkovic je třeba vykoupit ještě část pozemků.

Armáda se z přerovské základny přestěhovala do Náměště nad Oslavou předloni. Letiště nyní spravuje státní podnik LOM Praha, který podle Mládka mohl využívat například letiště v Bechyni.