"Protože vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na tuto linku, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky, obrátili jsme se v této věci na ÚOHS," řekl dnes ČTK mluvčí drah Radek Joklík.

Vítěz výběrového řízení, které ministerstvo dopravy vypsalo v únoru, by měl začít s provozem od prosince příštího roku. "Skutečnost, že máme pět soutěžících znamená, že i o tuto linku, která nepatří mezi nejvíce atraktivní, je zájem," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerská výběrová komise nabídky nyní posoudí, kdy úřad vyhlásí vítěze zatím ale není známo.

Spojení mezi Plzní a Mostem je neelektrifikované a denně tudy projedou čtyři páry rychlíků a v neděli pět párů dálkových spojů, doplnilo ministerstvo. To si od soutěže slibuje snížení cen, většina dnešních nabídek je lacinější, než za kolik zde dnes jezdí České dráhy, dodal mluvčí.

Vyhlášení tendru na provozovatele dálkové linky mezi Plzní a Mostem je po dlouhé době prvním krokem k otevření železničního trhu soukromým společnostem. Naposledy se ministerstvo pokoušelo formou veřejné soutěže vybrat provozovatele na lince mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, muselo ji ale zrušit poté, co v březnu 2013 vyřadilo z tendru kvůli nesplnění kvalifikačních podmínek společnost Arriva. V tendru pak zůstal jediný zájemce, RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Po trati Plzeň - Most plánuje ministerstvo vypsat výběrové řízení na dvojici linek z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem. Následovat by měly trasy Praha - Ústí nad Labem - Děčín a Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb. Jako poslední přijde na řadu linka Ostrava - Krnov - Olomouc. Podle Neřolda je úřad připravený na část z těchto tratí vypsat soutěž ještě do konce letošního roku. Podmínkou je ale schválení evropského dotačního programu, v rámci kterého by na nákup nových vozidel mělo směřovat zhruba 20 miliard korun.