Devět z deseti majitelů je názoru, že firmu je potřeba předat ještě za života, protože její předání prostřednictvím závěti není dobrá varianta. A dvě třetiny firem neuvažují o jiné variantě, že i další generace převezme firmu jak na vlastnické, tak manažerské úrovni. Podle tří ze čtyř majitelů rodinných firem by se mělo začít mluvit s potomky o jejich budoucím zapojení a předání do 21 let věku. Polovina považuje ideální věk ještě před dospělostí jejich potomků.
Vývoj tržeb svých firem vidí optimisticky, růst čeká 47 procent z nich, stabilitu 42 procent, pokles jen devět procent. Nejčastěji uváděnou výhodou rodinné firmy je její flexibilita, stabilita, atmosféra a etika. Naopak horší přístup k financování je letos překvapivě vnímám jako velký problém. "Toto jde proti všeobecnému trendu, kdy banky deklarují dostatek zdrojů a chuti úvěrovat, zejména rodinné firmy," komentoval výsledky prezident asociace Karel Havlíček.
Dalším problémem v očích zástupců firem je získávání zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny. To cítí více než třetina respondentů.
Zajímavým zjištěním je skutečnost, že proti loňskému roku mají letos zástupci firem v menší míře pocit, že jim charakter jejich firmy pomáhá v očích zákazníků. Zatímco v roce 2014 vidělo výhodu rodinného podniku u zákazníků 70 procent firem, letos je to jen polovina.
"Každý rok nás průzkum v něčem překvapí. Začínáme pozorovat, že rodinné firmy přestávají být zahleděné pouze do vlastní kuchyně a nebojí se vyslat potomky na zaučení. To je nepochybně dobrá zpráva z pohledu řízení rizik, neboť přebírající generace může přirozeným způsobem kriticky zhodnotit zažité postupy, které mohou být brzdou rozvoje. Současně přestává být tabu hovořit u rodinných klanů o prodeji firmy cizím investorům," uzavřel Havlíček.
fd mal