"Za dobu téměř deset let od vydání územního rozhodnutí na stavbu tohoto úseku došlo ke změně předpisů zejména v bezpečnosti a hlukové ochraně," uvedla Seitlová, podle níž bude stačit aktualizace už vydaného územního rozhodnutí. "Změna může být provedena ve zkráceném řízení, protože nejsou významnější zásahy do trasy dálnice a technického řešení," uvedla Seitlová. míní, že nebude třeba ani znovu posuzovat vliv stavby na životní prostředí.
Přerovský primátor Puchalský upozornil na to, že nové územní rozhodnutí by přípravu stavby zbytečně prodloužilo. "Jestli se má měnit územní rozhodnutí, tak si to vyžádá nějaký čas. O to se samozřejmě prodlouží výstavba dálnice Říkovice - Přerov. To se nám nelíbí, a proto tlačíme na to, aby se stavělo podle původního rozhodnutí a v době výstavby se zajišťovaly případné změny," řekl. Podle nových norem musí být dálnice například oplocena.
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) už podle Seitlové aktualizuje všechny poklady, které poté musí schválit ministerstvo dopravy. Změny počítají například se zjednodušením křižovatky D1 se silnicí vedoucí z Přerova do Tovačova, novou trasou a napojením silnice mezi Bochoří a Přerovem či prodloužením hlukových stěn a rozšířením hlukové ochrany v Lověšicích.
Pro stavbu dálničního úseku D1 z Říkovic do Přerova je už vykoupena téměř polovina pozemků. O stavební povolení může být požádáno až po výkupu všech potřebných pozemků. Podle Seitlové by mohl být dokončen příští rok na jaře, kdy má být souběžně hotova i aktualizace územního rozhodnutí.
Podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře, který zastupuje Přerov na úrovni kraje a státu v dopravních záležitostech, ministerstvo dopravy potvrdilo možnost sloučeného stavebního a územního řízení na stavbu dálnice mezi Říkovicemi a Přerovem. "ŘSD tuto variantu s ohledem na přípravu dokumentace a zejména aktuální výkup pozemků zváží. Pokud se podaří prosadit sloučené řízení, budeme zase blíž stavbě dálnice," míní Prachař. Podle jeho optimistického odhadu by stavba úseku mezi Říkovicemi a Přerovem mohla začít nejdříve v roce 2018.
Druhou částí chybějící dálnice D1 je asi 14kilometrový úsek z Přerova do Lipníku nad Bečvou. Tendr v listopadu 2013 zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, podle něhož ŘSD nestanovilo dostatečně dlouhou lhůtu pro získání oprávnění, které po uchazečích požadovalo. "Podle informací ŘSD by měla komise zasednout ještě v dubnu. Teoreticky by se mohla výstavba zahájit v září," uvedl Prachař.