Zda se tankování „levného“ paliva E85, které se skládá z 85 procent bioethanolu a 15% naturalu 95, ekonomicky vyplatí, jsme testovali v hitovce Čechů – Škodě Fabia 1.2 HTP s výkonem 47 kW.

Pro test jsme si stanovili přesná pravidla – vůz po tři týdny denně ujel tu samou trasu se stejným zatížením, kdy musel zvládnout studený ranní start, padesát kilometrů po dálnici, dvacetikilometrové probíjení se pražskou zácpou a večer to samé.

Každý týden jsme pak zvolili jiný druh paliva, se stejným jezdcem a při dodržování pokud možno shodných jízdních režimů.

1. týden: čistý benzin Natural 95 (šmouha 2,18 Kč/km)

Pětiletý vůz se ukázal jako dobrá volba. Neztratili jsme se ani v levém dálničním pruhu, ale poctivě dodržovali předepsané rychlostní limity. Na údaje z palubního počítače jsme se nechtěli spoléhat – byť se ukázaly jako celkem přesné. Dotankování do plné nádrže prokázalo průměrnou spotřebu vozidla 6,93 l/100 km. Za rozdíl proti výrobcem udávané hodnotě 6,00 l/100 km může nepochybně vysoký podíl hustého městského a rychlého dálničního provozu.

2. týden: směs Natural 95 a E85 1:1 (šmouha 2,06 Kč/km)

Z výpovědí uživatelů etanolu vyplývá, že se jim nejvíce osvědčil poměr jedna ku jedné se standardním benzinem. Zkusili jsme ho tedy i v našem voze. Auto po natankování normálně jelo, ani subjektivně jsme nezaznamenali žádný rozdíl.

Po čtrnácti kilometrech se ovšem rozsvítila kontrolka závady motoru. Směrem nahoru se však vyletěla spotřeba (7,45 l), což výrazně nepřeváží ani výsledná cena směsi 29,60 Kč/l. Úspora se tak pohybuje pouze v řádu desetihaléřů na kilometr.

3. týden: směs Natural 95 a E85 1:2 (šmouha 2,08 Kč/km)

Napotřetí jsme to s poměrem obou paliv poněkud přehnali, protože nás zajímalo, kam až můžeme zajít. Zajímavé je, že cenová výhoda dvojnásobku levnějšího E85 proti benzinu tolik výslednou částku směsi nesníží. A vyšší apetyt vozu i tuto výhodu srazí na minimum.

Zato se vyhoupla spotřeba a každá desetinka hraje roli v celkové ceně. Suma sumárum se tak ukázalo, že přes poloviční ředění nemá smysl pokračovat. Navíc se nám zdálo, že autu se nechce po ránu startovat – při teplotách kolem 10 °C.

Závěry nepřesvědčily

Spotřeba v testu stoupala takřka úměrně nižší výhřevnosti a jízdní projev vozu se nezlepšil, při vyšším podílu lihu spíše naopak. Další minus E85 představují ztráta záruky u nového vozu, problematičtější studené starty a zkrácení životnosti palivového vedení a čerpadla.


Kdy se E85 vyplatí?

Druh paliva - Spotřeba průměr - Údaj počítadla - Kč/litr - Kč/km

1. Jízda na čistý benzin - 6,93 - 6,70 - 33,30 - 2,23
2. Jízda na BA95 + E85 1:1 - 7,45 - 7,40 - 29,60 - 2,19
3. Jízda na BA95 + E85 1:2 - 7,90 - 7,90 - 28,36 - 2,24

E85 za 25,90 Kč/l, Natural 95 za 33,30 Kč/l

Kdy auto jede na E85?

Aby auto jelo na směs E85 a benzinu, musí mít vstřikovací zařízení s lambda sondou, které umí vstříknout více paliva. Toto zařízení mají všechny benzinové vozy s katalyzátorem.Jaký poměr naturalu a E85 motor zvládne, se však liší vůz od vozu. Pokud je podíl lihu vyšší, projevují se problémy způsobené chudou směsí – například vynechávání motoru při akceleraci. Nejlépe si s E85 poradí speciální vozidla určená pro toto palivo.

KDE UŽ SEŽENETE E85 - PODÍVEJTE SE ZDE!

Sonda lambda - nenápadný žrout benzinu