"Pokud jde o plyn, tak se snad vyřeší problém, aby bylo řádné měření předávaného plynu na rusko-ukrajinské hranici, které v minulosti bylo předmětem sporu. Stále jsme však nedostali úplně přesné datum, odkdy by tak mělo být," řekl ČTK Mládek. "Je žádoucí, aby tomu bylo co nejdříve, protože je to věc, od které se odvíjí mnoho dalších, a to i složitějších," dodal.

"Potvrdili jsme, že v tranzitu jsme kvalitní, průhledný a předvídatelný partner," řekl ČTK Demčyšyn. Potvrdit to má i komise pro monitoring přepravy ruského plynu, která podle něj již začala působit pod záštitou Evropské unie. "Ukrajina je spolehlivý partner. Nebereme plyn z tranzitních plynovodů, jak bohužel v minulosti zaznělo od našich ruských kolegů," zdůraznil. "Zdá se mi, že problémy se přehánějí. Systém tranzitních plynovodů funguje, ale letos se plánuje využití jen ze 30 procent, což není rozumné," poznamenal ukrajinský ministr. Dodal, že kdyby se otázka přepravy plynu zbavila politiky a řešila se čistě ekonomicky, bylo by jasné, že nemá smysl stavět nové plynovody obcházející Ukrajinu.

Mládek, který v Kyjevě jednal také ministrem pro ekonomický rozvoj a obchod Ajvarasem Abromavyčusem, s ministrem infrastruktury Andrijem Pyvovarským, jakož i s prezidentem Ukrajinského svazu průmyslníků a podnikatelů Anatolijem Kinachem za pozitivní považuje odhodlání Kyjeva, aby Ukrajina zůstala tranzitní zemí jak v přepravě ropy, tak plynu.

Předpokládá také pokračování spolupráce v jaderné energetice, i když momentálně je dříve plánovaná dostavba jaderných reaktorů "ve hvězdách".

České firmy by nicméně podle ministra měly být připraveny na okamžik, kdy opět bude možné rozjet velké podnikání na Ukrajině, i když momentální situace, i v podmínkách rozpočtového provizoria a čekání na dohodu s Mezinárodním měnovým fondem tomu nepřeje. Konkrétně Kyjev projevil zájem o pokračování v projektu výroby lokomotiv Škoda Transportation na Ukrajině, jakož i o navázání spolupráce s leteckými výrobci.

Český vývoz na Ukrajinu se v uplynulém roce meziročně propadl o více než třetinu, a tak jedním z hlavních motivů Mládkovy cesty do Kyjeva je i snaha o návrat českých firem na ukrajinský trh.