Průzkum, který se konal v rámci projektu Praxe do firem, zjišťoval, co firmám chybí u současných absolventů středních odborných škol a učňovských oborů a jestli jsou ochotny se na primárním vzdělání podílet. Zapojily se do něj stovky firem, které projevily zájem o tuto oblast, uvedl Somr.
Od praktické výuky přímo na půdě potenciálních zaměstnavatelů si podniky slibují především možnost zapracování pozdějšího pracovníka, rozvoj praktických dovedností učňů a studentů a šanci pracovat na technologiích nedostupných ve škole.
Spolupráce škol a firem, tedy takzvané duální vzdělávání, je formátem, který se úspěšně používá například v Německu. Chládek zdůraznil, že praktická výuka ve firmách nebude znamenat úzkou specializaci. "Ta praxe nebude na jednu firmu. Podmínkou bude, aby se absolvent uměl pohybovat ve více oblastech," řekl.
Zástupci zaměstnavatelů poukázali na špatnou strukturu absolventů učilišť a středních odborných škol. V některých oborech je jich přebytek, takže pak těžko hledají uplatnění na trhu práce, jinde zase nedostatek. "Není to otázka ani tak kvantity, jako kvality a struktury. Výstupy by se měly přizpůsobovat potřebám průmyslu," řekl viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.
Ministerstvo školství chce v rámci reformy financování regionálního školství podpořit obory žádané na trhu práce. Chládek trvá na tom, že je potřeba podpořit odborné vzdělávání. "Tady vůbec není pravdou to, co říká několik pseudoodborníků na vzdělání, že nás spasí všeobecné vzdělání," prohlásil.
Umí si představit odbornou školu, která poskytne vedle praktických znalostí také všeobecný základ. "Klíčové je pro nás, aby to byla flexibilní pracovní síla, aby se uměla na trhu práce pohybovat, aby tomu trhu práce rozuměla," řekl. Při snaze o flexibilitu absolventů se však podle něj nesmí zapomínat na odbornost.