Podle předkládaného návrhu by se referendum konalo v rámci komunálních voleb letos v říjnu, aby mělo dostatečnou účast a bylo platné. "Odsunem nádraží by se cestujícím prodloužila doba cestování. Nádraží by mělo stát okolo 20 miliard korun, ale stovky milionů z rozpočtu města znamená už jen příprava odsunu a další náklady. A o takové investici by měli rozhodovat lidé," uvedl Ander.

"Vyhlášení nového místního referenda o poloze nádraží několik měsíců před komunálními volbami a bez znalosti výsledku studie považuji za politizaci věcného problému a snahu o zneužití tématu k získání politických bodů," řekl Kotzian.

Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat studie obou variant nového nádraží, tedy jak toho odsunutého u řeky, tak toho pod Petrovem zhruba v místech za dnešním pátým a šestým nástupištěm. "Termín je do konce března, ale už zhruba o měsíc dřív bude ministerstvo posílat podněty k vyjádření jednotlivým aktérům. Jeden z nich je i město a už si pomalu podle toho, co víme, chystáme odpověď," uvedl Kotzian.

Hodlá podporovat takové řešení nádraží a jeho polohu, kterou zvolí stát a kterou také zaplatí. "Vyzývám všechny účastníky debaty, aby zaujali stejný postoj," doplnil Kotzian. Obává se totiž, že by se nemuselo stavět nádraží žádné a Brno by se stalo dopravní periferií, které by neleželo na křižovatce tranzitních koridorů.

Sdružení Nádraží v centru, které nyní vystupuje jako občanská aliance Referendum 2014, však chce referendum i přes dnešní neúspěch. Již dříve avizovalo, že bude sbírat podpisy a dnes s touto činností začalo. Potřebuje jich 19.000. "Z dnešního zahájení jsme zjistili, že lidé referendum ochotně podporují," uvedla v tiskové zprávě koordinátorka Lýdia Grešáková. Jedno referendum o poloze nádraží už se před deseti lety konalo. Většina lidí se vyjádřila proti přesunu, vzhledem k nízké účasti však výsledek nebyl závazný.

"Chci požádat Správu železniční a dopravní cesty, aby studie, až budou hotové, představila novinářům, dala jim co největší množství podkladů, podle kterých budou moci informovat. Média sehrají v informování o výsledcích studie klíčovou roli," míní Kotzian. "Je potřeba, aby veřejnost získala věcné informace," dodal.

Přestavba železničního uzlu se v Brně připravuje desítky let, stále na ni chybějí peníze. Odhadované náklady jsou 15 až 25 miliard korun, v závislosti na zvoleném řešení. Už v roce 2004 Brňané v referendu vyjádřili nesouhlas s jeho přesunem z centra k řece Svratce, nicméně referendum nebylo platné pro jeho nízkou účast.