"Nechtěl jsem k postavě přistupovat jako k ikoně, ale jako k někomu, koho třeba někdy bolí hlava a má své slabé i silné chvíle," uvedl dnes na setkání s novináři host Febiofestu Wieckiewicz, který na jeho úvod za nepřítomného režiséra Wajdu převzal cenu Kristián za přínos světové kinematografii.
Wajda nabízí klasicky vyprávěný filmu, kde hlavní důraz nespočívá jen na jedné historické postavě, ale především na boji za spravedlnost, rovnost a lepší budoucnost. Vstupuje do soukromého, dokonce intimního života Walesy. Zatímco Wajda označil námět filmu za své nejobtížnější téma, Wieckiewicz svou roli za nejtěžší ve své kariéře nepovažuje. "Pro mě je nejtěžší vždycky moje poslední role, a od snímku Walesa: Člověk naděje jsem natočil další dva snímky," řekl ČTK Wieckiewicz.
Ve filmu však podle jeho slov byly dvě těžké chvíle. První představovala nutnost udržet během půlročního natáčení soustředění a energii. Druhou představovala snaha nepřekročit tenkou linii, aby se jeho postava nestala parodií Walesy.
Režiséra Wajdu, s nímž pracoval poprvé, označil Wieckiewicz za "mistra filmu". "Každý, kdo s ním pracuje, se musí naučit přijmout jeho specifický styl práce s herci," podotkl Wieckiewicz a jako příklad uvedl okamžik, kdy chtěl po slavném režisérovi upřesnit cosi ke své roli. "Vy tady nejste proto, abyste dával otázky. To máte vědět vy," dostalo se mu odpovědi.
S Walesou se Wieckiewicz setkal až po premiéře divácky velmi úspěšného filmu. "Dnes už je to jiná osoba než ta, kterou jsem ztvárnil ve filmu. Při natáčení jsem se musel oprostit od aktuálního hodnocení jeho osoby," sdělil.
Robert Więckiewicz uhranul publikum Febiofestu před dvěma roky v hlavní roli Leopolda Sochy ve filmu Agnieszky Hollandové V temnotě. Polskému publiku je ale známý z řady rolí už od 90. let, mihl se i v polských historických velkoprodukcích. Wojciech Smarzowski Więckiewicze obsadil do filmu Temný dům (Febiofest 2010), společně s Jiřím Macháčkem se objevil také v polském filmu Jahodové víno (Febiofest 2009).