Přestože úspěšně dokončených krádeží evidují banky v ČR pouhé jednotky, upozorňuje asociace nejen na rostoucí počet pokusů, ale především na formy, které už zdaleka nezahrnují pouze podezřelé e-maily, relativně snadno rozpoznatelné například kvůli špatné gramatice. Útoky působí stále důvěryhodněji a vedle využívání tzv. bílých koní, se objevují i případy zneužití sociálních sítí.
V roce 2014 byly takzvané phishingové útoky (pokusy o zneužití účtů přes internet) příčinou 95 procent všech neoprávněných čerpání peněz z účtů bankovních klientů přes kanály elektronického bankovnictví. Asociace proto nabádá klienty k obezřetnosti a nutnosti dodržování všech bezpečnostních pravidel.
"Banky silně investují do ochrany kybernetického zabezpečení a vnitřních monitorovacích systémů pomáhajících odhalit zneužití identity klienta. Pro bezpečí klientských financí je ovšem bezpodmínečná i pomoc klientů samotných, tedy zabezpečení osobních zařízení, ať už počítače nebo telefonu, a další bezpečnostní opatření jsou plně na jejich zodpovědnosti," uvedl náměstek výkonného ředitele asociace Jan Matoušek.
Je podle něj třeba zvýšit vědomí odpovědnosti klientů za případné nedodržení bezpečnostních pravidel. Banky v každém jednotlivém případě posuzují, nakolik ke zcizení prostředků došlo vinou či zanedbáním na straně klienta. Pokud se taková skutečnost prokáže, nemůže klient do budoucna počítat s tím, že mu takto vzniklá ztráta bude kompenzována, dodal Matoušek.
V minulosti tzv. phishingové útoky spočívaly především v rozesílání e-mailů, které působily na první pohled nedůvěryhodně především kvůli nedokonalému grafickému zpracování a chybné gramatice. "Dnes jsou phishingové zprávy mnohem propracovanější a tváří se jako korespondence reálných institucí. Z minulosti jsou známé například případy šíření malwaru pod falešnou hlavičkou České pošty či e-maily tvářící se jako informace od exekutorů," upozornil Matoušek.
Banky dále registrují případy nabourávání facebookových účtů, z nichž pachatel pod identitou původního vlastníka žádá jeho přátele o peníze jako pomoc v momentální nouzi. Důvěřivého uživatele - přítele pak přesměrují na falešnou platební bránu. Díky tomu získají od nepozorného a důvěřivého uživatele číslo karty či přístup do internetového bankovnictví.
Asociace upozornila v minulém roce také na případy zneužití tzv. bílých koní. Tím se stává důvěřivá osoba, kterou pachatel naláká zpravidla na pracovní příležitost. V dobré víře, aniž by tušil, že dělá něco nezákonného, pak pro pachatele přeposílá odcizené peníze na určené účty a přispívá tak k praní špinavých peněz získaných pomocí klasického phishingu.
fd mal