Zrušení tendru dnes ČTK potvrdil předseda ÚOHS Petr Rafaj. Podle něj kraj chyboval v nastavení podmínek, podle nichž uchazeči prokazovali kvalifikační předpoklady. "Konkrétně šlo o chybně nastavené stáří dokladů požadovaných k prokázání kvalifikace," uvedl Rafaj. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
Zakázku na zajištění autobusové dopravy v kraji od prosince 2014 do prosince 2024 vypsalo počátkem června 2012 předchozí sociálnědemokratické vedení kraje. Termín pro podání nabídek se kvůli námitkám a úpravám tendru desetkrát posouval. Zakázku za 4,074 miliardy korun může získat jediný uchazeč nebo až tři, je rozdělena na tři regiony - Východ (Českolipsko), Západ (Jablonecko, Semilsko) a Sever (Liberecko). "Byli jsme připraveni v nejbližších dnech vyhlásit výsledky výběrového řízeni, teď jsme ve velmi nepříjemné situaci, protože na konci letošního roku původní smlouvy s dopravci končí a my chceme, aby autobusy v kraji jezdily dál," řekl Půta.
Kraj dostal 13 nabídek - šest jich je na zajištění dopravy na Českolipsku, pět na Liberecku a Frýdlantsku, na Jablonecko a Semilsko jsou jen dvě. Nabídkové ceny za kilometr se pohybují od 25,74 Kč do 31,13 Kč, loni platil kraj 32 korun. "Hlavním cílem tendru je zvýšení kvality veřejné dopravy a její zlevnění," uvedl Půta. Každá ušetřená koruna za kilometr znamená v desetileté zakázce úsporu 100 milionů. Teď je však budoucnost autobusové dopravy v kraji nejistá. "Nelze vyloučit, že bude nutné najít náhradní řešení. Přitom firma, která námitky k antimonopolnímu úřadu dala, do soutěže nabídku vůbec nepodala," řekl hejtman.
Antimonopolní úřad se zakázkou už zabýval kvůli námitkám společnosti Arriva, odmítl je však jako neodůvodněné. Kraj přesto zadání upravil a odstranil diskriminační podmínky. V zadání se výrazně snížila i váha subjektivních kritérií. Původně měla o vítězi rozhodovat ze 70 procent nabídnutá cena a ze 30 procent subjektivní hodnocení výběrové komise. To se ale snížilo na deset procent a rozhodující měla být cena. Nové vedení kraje v čele se Starosty chtělo původně tendr zrušit a vypsat znovu. "K tomu ale nebylo dost důvodů, proto se upravovalo," vysvětlil Půta.
V současnosti zajišťuje regionální autobusovou dopravu v Libereckém kraji devět dopravců. Na 211 linkách ročně najezdí 12,5 milionu kilometrů. Největším dopravcem je BusLine, který jezdí na 94 linkách, 46 linek zajišťuje ČSAD Česká Lípa a 37 linek ČSAD Liberec. Veřejnou dopravu dotuje kraj ročně více než půl miliardou korun, z toho polovina jde na autobusovou dopravu. Ředitel největší dopravní společnosti Bus Line Tomáš Roubiček dnes nechtěl rozhodnutí ÚOHS komentovat. "Zatím neznám podrobnosti rozhodnutí," řekl ČTK.