Za prosincovým růstem tržeb stojí podobně jako v celoroční bilanci motoristický segment, kde se tržby meziročně po očištění o vliv pracovních dnů zvýšily o 13,5 procenta. Prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby v předvánočních nákupech vzrostl meziročně o 34,2 procenta.
Podle analytiků tak zažil maloobchod po silném listopadu i silný prosinec. "Žně zřejmě zažili prodejci aut, zejména autobazary. Na vlně obměny vozového parku, kterou odstartovalo oslabení koruny v listopadu, se následně v prosinci svezly i autoservisy. Solidně rostl zájem kupujících o elektrické spotřebiče a elektroniku, čímž se ale sféry jejich zájmu a zřejmě i jejich peněženky vyčerpaly," uvedl hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
Efekt slabé koruny po devizových intervencích ČNB, který urychlil nákupy před Vánocemi, podle Petra Dufka z ČSOB postupně mizí. "A tak úvod roku bude bez ohledu na slevovou sezónu pro obchodníky nejspíše mnohem slabší. O co více lidé nakoupili v rychlosti po oslabení koruny, o to méně nakoupí nyní," upozornil Dufek.
"O tom, zda se nákupní apetit Čechů začne v letošním roce postupně zvyšovat, rozhodne vývoj na pracovním trhu. Dokud nedojde k poklesu nezaměstnanosti a nezačnou se reálně zvyšovat mzdy a pracovní příležitosti, nelze počítat ani s udržitelným tempem růstu tržeb, ale s jejich pouhým paběrkováním v blízkosti nuly," uvedl analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.
Ve srovnání s rokem 2012 lidé loni utráceli více především za nákup a opravy motorových vozidel. "V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 3,7 procenta, v tom za prodej motorových vozidel o 4,3 procenta a za opravy o 1,6 procenta," uvedl ČSÚ.
V samotném maloobchodě nejvíce loni rostly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, meziročně poskočily o 26,8 procenta. Ve specializovaných prodejnách se lépe prodávaly počítačová a komunikační zařízení, boty a oblečení nebo potřeby pro sport, kulturu a rekreaci. Naopak meziročně klesly tržby za pohonné hmoty, farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží nebo zboží pro domácnost. Lidé v obchodech rovněž utráceli méně za potraviny, meziročně o 1,1 procenta.
Raiffeisenbank počítá letos s průměrným růstem maloobchodních tržeb o necelá dvě procenta po očištění o růst cen.