Letní souboj českých televizí

Do hlavního vysílacího času (Primetime) se Prima Family rozhodla vyrukovat s obměnou svého úspěšného kuchařského pořadu a nalákala české celebrity, aby změřily své umění ve VIP Prostřeno.

Nova vsadila na neokoukané tváře z lidu. A nabízí pohled do nitra reality show Farma, ve které se skupinka soutěžících potýká s nástrahami života bez civilizačních výdobytků na samotě u lesa. Jak tyhle dva pořady zabodovaly u diváků? Blesk prozkoumal období od začátku prázdnin, tedy od 1. července.

Proč Farma nudí?

Zpočátku sice možná zapůsobila zvědavost diváků a Farma neměla vyloženě špatný nástup, jenže zvláštní skvadra soutěžících i soutěž samotná jako by začala více a více nudit.

Potvrzují to i průzkumy. Průměrná sledovanost Farmy je za prvních 14 dní v červenci 23,3%, jeden díl sledovalo průměrně 777 tisíc lidí v kategorii 15 a více let. Nic moc převratného. A největší sledovanosti Farma dosáhla, když proti ní zrovna neběžel hit z Primy.

Když se v pořadu VIP Prostřeno představilo pospolu herecké duo Jiří Krampol a Jiří Štěpnička, doplněné moderátorkami Nikol Štíbrovou a Sandrou Parmovou (1. červencový týden), byla situace ještě poměrně vyrovnaná. Pak však Prima nominovala dámskou jízdu v podobě Dády Patrasové, Světlany Nálepkové, Vlasty Žehrové a Michaely Kudláčkové (2. červencový týden) a Farma začala ztrácet výrazněji. A to platí i pro 3. týden mj. s Heidi Janků a Lenkou Kořínkovou.

Známé tváře táhnou. A sledovanost Prostřena je přece jen o něco vyšší - v průměru 25,3% a 805 tisíc diváků na díl.

Proč tedy lidé raději koukají na vaření než na farmaření? „Klasická reality show je představení, které za chvíli omrzí. Lidé jsou u Farmy jen jako diváci. Vaření ale pasivní není. Vidí jak celebrity bydlí, vaří a můžou jejich recepty využít ve svém životě,“ vysvětlil Blesku mediální odborník Milan Šmíd.

Srovnání sledovanosti pořadů Farma a VIP Prostřeno. Druhý jmenovaný začíná Farmu porážet!
Autor: ww.mindshare.cz

Přesto ani jedna ze soutěží zdaleka nemá na nejúspěšnější reality show Vyvolení. Jejich první řadu sledovalo průměrně kolem 1,5 milionu diváků a na samotné finále, ve kterém vyhrál Vladko (vzpomínáte?) koukalo 2 207 000 diváků. Druhá řada Vyvolených se však pohybovala již kolem milionu diváků na díl, napotřetí pak už začalo šmírování ve vile nudit i věrné fanoušky a sledovanost poklesla na úroveň Farmy...

Prodloužené zprávy na Nově? Po osmé hodině raději přepnou

Nova však nyní razí nejen heslo „více reality show“, ale také „více zpravodajství“. A před Farmu zařadila prodloužené televizní noviny. Jenže, ztrácí diváky i u zpráv.

Nikoliv půl hodiny, ale již celých 40 minut servíruje divákům novinky z domova, ze světa a sportu. Začátek hlavních večerních pořadů tak posunula na 20:20. Zda se na podzim vrátí zpátky k původním vysílacím časům, to zatím není jasné. A čeká se, jak tenhle experiment, naroubovaný údajně na jiný rytmus diváků během léta, vyjde.

Naopak si polepšila Prima, které si drží solidní průměr sledovanosti a vyšel ji tah s nasazením zpráv v 18:55.

Zpravodajství TV Nova se drží na úrovni kolem 50% sledovanosti (49,34%) v kategorii 15+ (od patnácti let výš), což znamená průměr 1,416 mil. diváků na díl.

Následuje FTV Prima (průměrná sledovanost zpráv 35,92% diváků, 846,6 tisíce diváků na díl), na posledním místě veřejnoprávní Česká televize (22,31%, 569,4 tisíce diváků).

Sledovanost televizních zpráv v červenci 2012
Autor: www.mindshare.cz

 

Rozdíl ve sledovaností televizí ze začátku prázdnin (1.-15.7.): Nova oproti minulému roku výrazně ztratila. A může za to i Farma!
Autor: www.mindshare.cz

 

Fotogalerie
21 fotografií